Az utazási kedv ismételt erősödésével tavaly az európai légi úton közlekedők száma megközelítette a 373 milliót, ezzel 35 százalékkal meghaladva a koronavírus-járvány megfékezését célzó korlátozások jellemezte 2020-as év adatait, emellett az áruk és a postai küldemények szállítása is újabb lendületet vett tavaly – tájékoztatott az statisztikai hivatala, az Eurostat szerdán.
Az uniós hivatal emlékeztetett, hogy 2020-ban az azt megelőző év adataihoz képest 73 százalékkal csökkent ez európai légi utasok száma. Ez azt mutatja, hogy a tavalyi 35 százalékos emelkedés ellenére az adat még mindig jelentősen elmarad a korábbiaktól.
Az EU országai közötti, határokon átnyúló európai légi személyszállítás
az unión belüli közlekedés 38 százalékát, a nemzeti, országon belüli közlekedésnek pedig a 23 százalékát tette ki 2021-ben.
Tavaly 2020-hoz képest az unióból induló, de az EU-n kívülre irányuló közlekedés részaránya 5,5 százalékkal, míg az EU-n belüli közlekedés 4,5 százalékkal nőtt.
Megvéd a jog: ezt tegyük, ha törlik a járatunkat, vagy ha sokat késik az indulásEurópa légi forgalma káoszba fulladt ezen a nyáron. Szinte minden reptéren jelentős járatkésésekre és -törlésekre kell számítani, a londoni Heathrow reptérről pedig halmokban magukra hagyott bőröndkupacokról is kerültek fel képek a közösségi médiára. A fennakadásokat a munkaerőhiány, a sztrájkok és az utazni vágyók tömegei okozzák. A légitársaságok számára számos kártalanítási szabályt ír elő az Európai Unió abban az esetben, ha törlik az utas járatát, vagy ha késik az indulás. |
A jelentés szerint 2021-ben egyetlen uniós országban csökkent a légi utasok száma, ez Finnország volt (16 százalékos visszaesés). A legkevésbé Írországban emelkedett a mutató, csupán 10 százalékkal esett vissza a légi utasok száma, ezután Svédország (16 százalék) és Lettország (17 százalék) következik. Ezzel szemben Görögországban 86 százalékkal, Cipruson 105 százalékkal, Horvátországban pedig 129 százalékkal utaztak többen.
Magyarországon a légi utasok számának 2020 és 2021 közötti emelkedése megközelítette a 20 százalékot.
Az európai repülőterek közül a párizsi Charles de Gaulle nemzetközi légikikötő bonyolította le a legnagyobb forgalmat, ott 26,2 millió utas fordult meg tavaly. A hollandiai Schiphol nemzetközi repülőtér 25,5 millió, a frankfurti légikikötő 24,8 millió, a madridi 23,2 millió, a barcelonai nemzetközi repülőtér pedig 18,5 millió utast szolgált ki. Az Eurostat táblázata szerint a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a 2020-ban regisztrált több mint 3,8 millió utashoz képest tavaly csaknem 4,6 millió utas fordult meg.
Az uniós statisztikai hivatal közölte, hogy az áruk és postai küldemények szállítására vonatkozó adatok 2021-ben 21 százalékkal nőttek az előző év adataihoz képest. Tavaly 15 millió tonna árut és postai küldeményt szállítottak légi úton az Európai Unióban.