Az elektromos teherautók piacán támadna a BYD
A Tesla versenytársa, a BYD az elektromos haszongépjárművek terén is szeretne mielőbb előkelő pozícióba kerülni, miután az elektromos személyautók egyik legnagyobb gyártója lett az elmúlt években.

A következő három évben a kínai autógyártó szeretne jó néhány modellt bemutatni a kínai mellett az európai és japán piacon, így a cég terveinek ismerői szerint 2025-ig több mint 20 milliárd dolláros költségvetéssel számolhat a haszongépjármű-részleg. A legnagyobb kiadások a kutatás, a termékfejlesztés és a gyártókapacitások bővítése terén jelentkezhetnek.
A teherautók következő generációja terén még versenyben vannak más technológiák is az akkumulátoros járművekkel, mint a hidrogén üzemanyagcellás teherautók, ám ez a harc is eldőlni látszik, hiszen a hidrogénhajtás inkább csak olyan eszközök körében lehet életképes, mint a mozdonyok vagy az óriás tengerjárók. Továbbá az eddig csak szűkösen elérhető hidrogén alkalmazása kapcsán vannak olyan területek, amelyek a közlekedésnél jóval nehezebben zöldíthetők más módokon.
A BYD szerint a saját fejlesztésű akkumulátoruk egyszerre képes a lehető legkisebb helyet elfoglalni maximális energiasűrűség mellett, ami a járművek súlyát is minimalizálhatja. Ennek köszönhetően az idei első két hónapban az autógyártó 2774 haszongépjárművet adott el a buszokat nem számítva, ami több mint tízszerese a tavalyi forgalomnak.
A társaság honlapján furgonok, teherautók, utcaseprő autók, de még betonkeverőt hordozó teherautók is láthatók, noha eddig főként a buszok képezték a cég haszongépjármű-portfóliójának nagyját.
Az iparban és a kereskedelemben használt eszközök előtérbe helyezése segíthet a vállalatnak abban is, hogy ellensúlyozza a kínai állami támogatások kivezetését, amelynek eredményeként a legnagyobb villanyautó-piaccá vált Kína. Tavaly a személyautó-eladások 26 százaléka volt elektromos, plug-in hibrid vagy hibrid az országban, szemben a két évvel korábbi 6 százalékkal. Az ING Group szerint az idén ez alig bővülhet, 27,5 százalék lehet.
A BYD ugyanakkor bízik a haszongépjárművek iránti kereslet felpattanásában a járványügyi korlátozások feloldása után, és
nagy reményeket fűz a globális piacokba is a téren, hiszen világszerte több üzemet működtet, többek között Magyarországon is gyárt buszokat.
Noha Kínában az elektromos személyautók versenyében képes volt leelőzni a Teslát, a haszongépjárművek piacán is erősödik a verseny. Japánban a múlt héten mutatott be elektromos kisteherautót az Isuzu, míg a Mercedes a múlt hónapban közölte, hogy hamarosan 60 országban lesz kapható az elektromos furgonja.
Hazai pályán, Kínában pedig az elektromos haszongépjárművek egyre növekvő piacáért több mint 100 gyártó szállt versenybe. A fejlett piac és a verseny hatására a kínai vállalatok képesek voltak leszorítani a költségeiket, így
tavaly már mintegy 28 ezer elektromos teherautót exportált Kína, ami több mint ötszöröse a 2021-es értéknek.
Ugyanakkor a geopolitikai feszültség miatt az Egyesült Államokhoz kevés reményt fűzhet a cég, igaz, 2014 óta működő, évi 1500 elektromos buszt termelő kaliforniai gyára a legnagyobb Észak-Amerikában, ám ennek bővítése nincs napirenden – derül ki a The Wall Street Journal írásából.


