A hidrogén – amelytől a szállítmányozástól kezdve az acélgyártásig számos nehezen kizöldíthető terület karbonmentesítését várják – egyelőre csak ígéretként, nem pedig kipróbált és jól működő technológiaként szerepel a klímaváltozás elleni fellépésről szóló tervekben, ám egyre több jel mutat arra, hogy a technológia közelít az érettséghez.
Ezek között szerepel az Alstom Németországban működő hidrogénmeghajtású vonata, amelyet a múlt hónapban állítottak üzembe, és a gyártó tájékoztatása szerint azóta az egyik ilyen jármű 1175 kilométert tett meg tankolás nélkül. Az Alstom partnere a gyártásban a különböző ipari gázokat gyártó Linde volt.
Az Alstom pénteki közleménye szerint a kérdéses vonatot üzemeltető
Alsó-Szászország 14 vonatos megrendelése mellett 27 darabot rendelt a Coradia iLint nevet viselő járműből Frankfurt is, de Lombardia számára is készül hat a vonatokból, további nyolc darabról szóló opcióval.
A mindössze gőzt és kondenzvizet kibocsátó vonatok iránt a MÁV-Start is érdeklődik, ám könnyen lehet, hogy azokat nem az Alstom, hanem versenytársuk, a Siemens szállítja majd, de másoktól is kért ajánlatot a magyar vasúttársaság.
A vasúti közlekedés terén tehát egyelőre sikeresnek tűnik a hidrogénhajtáson alapuló technológia, szemben a teherszállítás forradalmasítását ígérő Nikola közúti próbálkozásaival, amely végül a cég alapítójával szembeni vádemelésben csúcsosodott ki (a tárgyalás a napokban kezdődött meg). A hidrogénüzemanyag-cellás vagy akkumulátor hajtotta személyautók terén sem a hidrogén javára látszik eldőlni a verseny, ám
a periódusos rendszer első elemének szerepe lehet a tengeri szállítmányozás, az acélgyártás vagy épp a légi közlekedés kizöldítésében, de a fűtés vagy az energiatárolás terén is a megoldás része lehet.
A hidrogénben rejlő lehetőségekből tehát nincs hiány, a fő probléma inkább az, hogy a globális hidrogéntermelésnek csupán elhanyagolható része a segítségével készülő zöldhidrogén, míg a földgázból kiinduló, nem éppen karbonsemleges technológiák sokkal elterjedtebbek. A rekordmagas földgázárak mellett a zöldhidrogén versenyképesség szempontjából sokkal jobb helyzetbe kerülhet, és ebben az állami támogatások is segíthetnek.