Csupán néhány mérföldre a spanyol partoktól – a helyi hatóság figyelmeztető levelei ellenére – továbbra is zavartalanul rakodják a kisebb hajókról a nagy mennyiségű orosz olajat a tankerekre.

18 January 2023, Lower Saxony, Wilhelmshaven: The tanker "Ane " on the North Sea accompanied by two tugs. A ship delivery of 40,000 tons of diesel from Russia to Wilhelmshaven has met with criticism from the government of Lower Saxony. The import is legally permissible despite a far-reaching EU ban on oil imports, as the EU regulation allows an import of Russian petroleum products, such as diesel, by ship until February 5. "In general, however, we also see this critically, that there is this exception to the Russia embargo," a spokesman for Lower Saxony's Energy Minister Christian Meyer (Greens) said in Hanover on Wednesday. Crude oil may no longer be imported from Russia by ship since the beginning of December. Initially, several media had reported.
Fotó: Getty Images

Az energiaipari adatelemző Vortexa és a Bloomberg által összeállított hajómegfigyelési adatok szerint négy óriási nyersolajszállító hajó (VLCC) horgonyoz jelenleg is Ceuta, az észak-afrikai spanyol enklávé közelében. 

A kisebbfajta flotta együttesen mintegy 8 millió hordó olajat képes tárolni, illetve szállítani.

Egyikük, a Veronica már két kisebb tartályhajóról kapott rakományt, és most éppen egy harmadikról pakolják át rá az olajat. Egy másikra, az Anshun II-re, már szintén érkezett egy rakomány egy kisebb hajóról. A másik kettőre még nem jött meg a várt szállítmány.

Február elején a spanyol hatóságok levelet küldtek a helyi hajózási szolgáltató cégeknek, amelyben emlékeztették őket, hogy az Oroszország ellen elrendelt szankciók értelmében nemzetközi vizeken is tilos az orosz olaj átrakodása, még akkor is, ha csak gyanítható az áru orosz eredete.

Az ibériai ország Kereskedelmi Haditengerészet Főigazgatóságának szóvivője azonban hétfőn elmondta, hogy nincs hatáskörük a nemzetközi vizek ellenőrzésére. 

Megerősítette, hogy ennek dacára valóban figyelmeztették a cégeket.

Az európai uniós cégek számára tilos a részvétel az orosz nyersolajszállításában kivéve, ha a fedélzeten lévő rakományt a G7 országok által meghatározott, hordónként 60 dolláros árplafonon vagy az alatt vásárolják meg. A Bloomberg nem tudja, hogy a Ceutában átrakodott olaj esetében milyen árszinten jöttek létre az ügyletek.

A hajóról hajóra történő átrakodás logisztikailag fontos részcselekménye az orosz olaj piacra jutásának. 

A Vortexa szerint az Ural típusú olaj exportjának körülbelül egyharmadát ilyen módon bonyolították le februárban.

Ceuta és a Görögország déli partjaitól néhány mérföldnyire fekvő Kalamata az orosz olaj átrakodásának központi helyszínévé vált december óta, amikor az EU kihirdette az új szankciókat. 

A Bloomberg szerint idén eddig csaknem 30 millió hordó orosz Ural-olajat mozgattak a tartályhajók között. Ennek mintegy 43 százalékát Ceuta mellett, a többit pedig a görögországi Kalamata környékén rakodták át az Ázsiába tartó tankerekre.

Brutálisan csökkent az külkereskedelme Oroszországgal

A kereskedelmi deficit a harmadára csökkent.