Az oroszok márciusban 48 414 új személy- és kishaszongépjárművet vettek, ez 10,6 százalékkal alacsonyabb, mint az előző év azonos hónapjában, viszont februárhoz viszonyítva 28,8 százalékos emelkedésnek számít. Az idei első negyedévben éves szinten 44,7 százalékkal estek vissza az eladások, 153 477 autóra  – derül ki az Európai Vállalkozások Szövetsége (AEB) csütörtökön közzétett adataiból.

Fotó: AFP

Az első negyedévben vásárolt autók közül 64 240 volt Lada, amelyet Oroszország legnagyobb autógyártója, az AvtoVAZ gyárt, míg a Reuters számításai szerint 64 483 volt kínai márka, vagyis kismértékben több kínai jármű fogyott, mint Lada. Mind a kínai márkák, mind a Lada piaci részesedése meghaladta a 40 százalékot, márciusban az eladott új autók 95 százaléka orosz és kínai volt. A nyugati autógyártók kivonulása szűkíti az orosz fogyasztók lehetőségeit, ezért

az eurázsiai országban megjelentek a kínai autógyártók, például a Haval, a Chery és a Geely.

Az orosz autóipar nagymértékben függött a tengerentúlról érkező beruházásoktól, berendezésektől és alkatrészektől, így súlyosan érintették a nyugati szankciók. Az új autók eladásai tavaly 59 százalékkal zuhantak. Februárban 62,1 százalékkal, januárban pedig 63,1 százalékkal csökkent az értékesítés éves szinten. Moszkva azóta olyan cégektől vásárolt fel eszközöket, mint a Renault, a Nissan és a Toyota, és megpróbálja újraindítani a termelést a korábban nyugati autógyártók tulajdonában lévő üzemekben.

Putyin lassan elengedi a Mercedes kezét

Vlagyimir Putyin orosz elnök hétfőn jóváhagyta a Mercedes-Benz helyi pénzügyi szolgáltató részlegének eladását. Az aláírással a német autógyártó közelebb került az oroszországi eszközeinek teljes eladásához. A Mercedes-Benz tavaly márciusban, Ukrajna orosz megtámadása után, felfüggesztette oroszországi gyárának termelését és leállította az országba irányuló exportját. A gyártó októberben pedig azt is bejelentette, hogy teljesen kivonul az orosz piacról.