Az orosz AvtoVAZ vállalat igazgatótanácsa jóváhagyta a cég 2023-as beruházási programját, közel 40 milliárd rubel (585 millió dollár) értékben. Ukrajna februári inváziója óta az orosz gazdaság egyre nagyobb akadályokba ütközik, és ezt a vezető ipari vállalatok is megérezték – írta a Reuters.

RUSSIA, TOGLIATTI – AUGUST 16, 2017. AutoVAZ - Volzhsky Automobile Plant, largest car manufacturer in Russia and Eastern Europe. Assembling cars (Lada and Renault) at conveyor assembly line.
Fotó: Getty Images

Bár február óta a vállalat által gyártott Lada autók nagyon népszerűek lettek az orosz lakosság körében, ez elsősorban nem a márka minősége miatt történt, a legtöbb külföldi gyártó egyszerűen kivonult az országból, miközben a kereslet egy ideig változatlan maradt, így a volt szovjet gyártónak kellett ellátnia a piacot.

A Renault év elején mindössze egy rubelért eladta a többségi részesedését az AvtoVAZ-ban az orosz államnak, s bár a hatéves visszavásárlási opció nyitva tartja az ajtót a francia márka visszatérésére, a cég addig nem mehet csődbe. Az alkatrészhiány miatt a termelés erősen csökkent, ez pedig az alkalmazottak elbocsátására kényszerítette a vállalatot.

A befektetéssel most megpróbálják fenntartani a gyáraikat, és folyamatos ellátást biztosítani új autókból. Az Orosz Föderáció Ipari és Kereskedelmi Minisztériuma szerint 

2023-ban a vállalat 41 ezer járművet tervez gyártani, szemben az idei évi 200 ezerrel.

A háború miatt bevezetett nyugati szankciók súlyos károkat okoztak az orosz iparnak, amely a nyersanyagokon kívül szinte mindenben hiányt szenved. A belföldi vállalatok a túlélésért küzdenek, a korlátozásokra fittyet hányó országok, elsősorban Kína, remek lehetőséget látnak az ágazat leuralásában. 2022 második felében az általuk gyártott autók elöntötték az orosz piacot.

A Lada mellett a Moszkvics gyártása is újraindult, azonban a tervek és a felhasznált alkatrészek alapján úgy tűnik, hogy orosz helyett egy kínai autóról van szó.