Jó üzlet lesz az élelmiszerboltok számára is III. Károly szombati megkoronázása: az NIQ piackutató cég felmérése szerint minden ötödik brit család szélesebb körben tervezi tölteni az ünnepi hétvégét, amelyre ezért jobban bevásárolnak, mint általában.

A customer at the checkout in an Iceland Foods Ltd. supermarket at Watney Market in the Tower Hamlets district of London, UK, on Saturday, March 18, 2023. The Office for National Statistics are due to release the latest UK CPI Inflation data on Wednesday.
Étellel-itallal készülnek a britek a koronázás megünneplésére.
Fotó: Getty Images

A néha II. Erzsébet tavalyi jubileuma alkalmával azt tapasztaltuk, hogy a vásárlók pezsgővel, habzóborral, süteményekkel és szendvicsekkel ünnepeltek, így most is ilyesmikre lehet kereslet annak ellenére, hogy az emberek igyekeznek spórolni

– idézte a Reuters Mike Watkinsot, a cég nagy-britanniai kiskereskedelemmel foglalkozó vezetőjét. Nagy forgalomra számít a szupermarketek sörös, boros és égetett szeszes polcai körül is.
Emlékeztetett, hogy a tavalyi jubileum alkalmával a brit szupermarketek 2,7 milliárd fontos forgalmat bonyolítottak le, 10 százalékkal nagyobbat az éves átlagnál. (Egy font 424,5 forint.) A felmérés szerint a háztartások 15 százaléka szándékozik valamilyen emléktárgyat is vásárolni a koronázás alkalmából.
A bevásárlást nem is halogatják az utolsó pillanatig, az élelmiszerbolti eladások már az április 22-ével végződött négy hétben 9,7 százalékkal emelkedtek az előző év azonos időszakához képest. A bolti látogatók száma 4,5 százalékkal nőtt, az online élelmiszer-beszerzés aránya viszont 10,8 százalékra esett vissza az áprilisi 11,1 százalékról.

King Charles III Coronation merchandise on sale in a souvenir shop on 25th April 2023 in London, United Kingdom. King Charles II will be crowned King of England on 6th May 2023.
Emléktárgyat a brit családok 15 százaléka tervez vásárolni.
Fotó: Mike Kemp / Getty Images

Az NIQ adatai is megerősítik a Kantar piackutató múlt heti felmérését, amely szerint ebben az időszakban az olcsó láncok, az Aldi és a Lidl élelmiszer-forgalma nőtt a leggyorsabban, 23,6, illetve 21,6 százalékkal. A Tesco és a Sainsbury’s forgalma 9,7, a Marks & Spenceré 14,5 százalékkal emelkedett. Ehhez nyilvánvalóan hozzájárult, hogy a nemzeti statisztikai hivatal (ONS) szerint az élelmiszerár-infláció elérte a 19,1 százalékot, ami a legmagasabb 1977 augusztusa óta. 
A kiskereskedőknek tehát valószínűleg jó üzlet lesz majd a koronázás, a gazdaságnak azonban nem, bár londonipénzügyi elemzők várakozása szerint több százmillió font pluszbevételt termelhet az üzleti szektornak, illetve Londonnak, ahová negyedmillió turistát várnak az alkalomra. A Pantheon Macroeconomics becslése szerint ugyanakkor 

a brit májusban 0,2 százalékkal zsugorodik majd áprilishoz képest amiatt, hogy a meghosszabbított hétvége miatt kiesik a hétfői munkanap.

A britek majdnem kétharmada úgy érzi, hogy III. Károly jó király lesz

Nagy a támogatottsága III. Károlynak, Nagy-Britannia regnáló uralkodójának egy friss közvélemény-kutatás szerint. A válaszadók majdnem kétharmada bízik az új királyban. Ennek ellenére a királyi család legnépszerűbb tagja Vilmos herceg. A felmérésből az is kiderült, hogy a 18–24 év közöttieknek kevesebb mint negyede gondolja úgy, hogy szükség lenne a monarchia fenntartására.