Nemzetközi gazdaság

Betör a Nyugat: európai szabványú vágányok hatolnak be Ukrajnába Lengyelországból

A vasúti sínpárok egységesítése hatalmas előrelépés lenne többek közt az ukrán gabonaexport tekintetében.

Létrejött a megállapodás Lengyelország és Ukrajna között arról, hogy a nyugat-ukrajnai vasúti nyomtávokat összhangba hozzák az európai szabványokkal, ezáltal kiküszöbölik a közlekedési infrastruktúra szűk keresztmetszetét – közölte az Ukrajnával folytatott gazdasági együttműködésért felelős legfelsőbb lengyel tisztviselő.

Cargo,Containers,Transportation,On,Freight,Train,By,Railway.,Intermodal,Container
Fotó: Shutterstock

A megállapodás aláírására az előzetes tervek szerint már júniusban sor kerülhet a lengyel és ukrán vasúttársaságok között, lehetővé téve az európai vágányszabvány kiterjesztését Nyugat-Ukrajnára, majd onnan Kijevig – mondta Jadwiga Emilewicz a Reutersnek.

 Az Ukrajnában használt szélesebb nyomtáv nagy logisztikai akadály a gabona szállítása szempontjából, miután Oroszország tavalyi invázióját követően blokkolta a fekete-tengeri kikötőket.

A gabonaválság világossá tette, hogy Lengyelország logisztikai csomópont, ezért az első nagy projekt új határátkelőhelyek létrehozását és az európai vasúti nyomtáv Ukrajnába történő kiterjesztését kell hogy magában foglalja

– fejtette ki Emilewicz.  

Hozzátette: Lengyelország azt szeretné, hogy exporthitel-ügynöksége biztosítást nyújtson a háború sújtotta Ukrajnában befektető és szerződéseket kötő lengyel vállalkozások számára, és létrehozna egy befektetési alapot a lengyel kisvállalkozások ukrajnai terjeszkedésének támogatására.

A Világbank, az ENSZ, az Európai Bizottság és Ukrajna legfrissebb tanulmánya szerint Ukrajna gazdaságának újjáépítése várhatóan 411 milliárd dollárba kerül majd. 

Az Európai Bizottság szerint a kihívás mértékére való tekintettel a közfinanszírozást a magánszektornak és a nemzetközi szervezeteknek egyaránt ki kell kiegészíteniük.

Az EU többet tehet és kell is tennie Ukrajna újjáépítéséért, de ehhez politikai beleegyezés kell egy új költségvetéshez, ami új tagállami hozzájárulásokat vagy adósságkibocsátást jelent

– mondta Emilewicz.

Nagy István: a hazai gabonapiac gyakorlatilag leállt az olcsó ukrán gabona miatt

A francia–magyar agrárszakmai találkozón napirendre került az ukrán mezőgazdasági termékek piactorzító hatása és a növényvédőszer-használat csökkentése is.

Az ukrán határtól távolodva minden 100 kilométer megtételével fokozatosan gyengül az EU-tagországok együttérzése az ukrán helyzettel kapcsolatban – tette hozzá a lengyel tisztviselő.

 

vasúti nyomtáv Ukrajna Lengyelország
Kapcsolódó cikkek