Az áprilisi csökkenés után a várakozásokkal ellentétben nem lassult tovább a múlt hónapban az éves Nagy-Britanniában. A brit statisztikai hivatal (ONS) szerdai beszámolója szerint a fogyasztói árak átlagosan 8,7 százalékkal voltak magasabbak májusban, mint egy évvel korábban. Áprilisban ugyanilyen ütemű éves brit inflációt mértek.

Borough Market in London
LONDON, UK - MAY 30: People visit to shop Borough Market which has been a popular tourist attraction in London, United Kingdom on May 30, 2023. The Borough Market established in 1850s as wholesale and retail sale market now considered the largest and the oldest in London. Rasid Necati Aslim / Anadolu Agency (Photo by Rasid Necati Aslim / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
Fotó: Rasid Necati Aslim / AFP

Az elemzői előrejelzések átlaga 8,4 százalékos tizenkét havi inflációt valószínűsített májusra.

Az infláció fő hajtóereje – az előző hónapokhoz hasonlóan – az élelmiszerek drágulása, bár ennek az üteme lassult: ebben a termékkategóriában átlagosan 18,4 százalékkal emelkedtek a kiskereskedelmi árak a májussal zárult tizenkét hónapban az áprilisi 19,1 százalékos éves drágulás után.

Fellélegezhetnek a britek: folyamatosan csökken az élelmiszerek ára

Már a termelői árakba is begyűrűztek az alacsonyabb energia- és alapanyagárak, de az áttörés ideje még nem érkezett el.

Az élelmiszerek drágulásának üteme kissé lassult, de még így is rendkívül magas szinten áll. A brit kiskereskedelmi piacon ötödik helyen álló Morrisons hétfőn jelentette be, hogy átlagosan 25 százalékkal olcsóbban árusít 47 féle terméket, például darált húst, sonkát, paradicsomot és spenótot. Az ígéret szerint az új, alacsonyabb árak legalább nyolc hétig maradnak érvényben, és az akciózás a cégnek 26 millió fontjába kerül (egy font 437,8 forint.)

Rishi Sunak kormányfő egyik legfontosabb ígérete az volt, hogy 2023-ban megfelezi az inflációt, de ez egyelőre lehetetlen vállalkozásnak tűnik a tartósan magas élelmiszerárak miatt. A helyzet alakulását folyamatosan figyelemmel követi a jegybank is, mivel nagyban befolyásolja a Bank of England kamatpolitikáját. A megélhetési válság miatt alapvetően megváltoztak a britek vásárlási szokásai, sokan kevesebbet költenek, olcsóbb termékeket választanak, egyszerűbb, kevesebb alapanyagokból álló ételeket főznek. A tartósan magas árak miatt – a Kantar adatai szerint – éves bázison így is 10,8 százalékkal nőttek az élelmiszerbolti eladások.