Négy egymást követő évben Franciaországba érkezett a legtöbb külföldi tőke az európai államok közül, az EY vonzósági felmérése (Europe Attractiveness Survey) szerint csak tavaly 1259 új projektet jelentettek be, míg a második helyen álló Egyesült Királyságban 929-et, a harmadik Németországban pedig 832-t.

Épül az „akkumulátorvölgy” Észak-Franciaországban.
Fotó: Francois Lo Presti / AFP

Az új befektetések közé tartozik a hárommilliárd euróból épülő gigantikus akkumulátorgyár az ország északi részén található Douvrin Billy-Berclau mellett. Az üzem tulajdonosa egy konzorcium, az Automotive Cells Company (ACC), amelynek a holland-olasz-amerikai Stellantis, a német Mercedes és a francia energetikai óriás, a TotalEnergies a tagja. A tervek szerint napi félmillió akkumulátort gyárt majd, és kétezer embert foglalkoztat.

Bár a konzorcium hasonló gigagyárak létesítésére készül Németországban és Olaszországban is, az első üzem helyszínéül nem véletlenül választotta Franciaországot. 

Franciaország magasan képzett mérnököket és technikusokat, valódi ipari kultúrát kínál. És van egy hatalmas előnye a szomszédos országokhoz, például Németországhoz képest: az olcsó atomenergia

– nyilatkozta a Deutsche Wellének Matthieu Hubert, az ACC főtitkára.

A francia áramtermelés mintegy 70 százalékát adják az atomerőművek, és a kormány még legalább újabb hatot tervez építeni.

Legalább még három gigantikus akkumulátorgyárat terveznek.
Fotó: Francois Lo Presti / AFP

Az olasz Chiesi gyógyszergyár és a konyhai berendezéseket gyártó német Vorwerk számára a kormányzati támogatások, Párizs proaktív politikája teszi vonzóvá Franciaországot. Az előbbi hatvanmillió eurót tervez befektetni 2026-ig, az utóbbi fél évszázados jelenlét után a második termelőegységét építi Donmar mellett.

„Tudjuk, hogy a francia kormányzat vállalkozásbarát, és újra akarja iparosítani Franciaországot, és értékeljük ezt. Ráadásul nagyon jó az infrastruktúra, és magasan képzett a munkaerő” – hangsúlyozta Sebastian Weber, a Vorwerk Semco vezérigazgatója.

Emmanuel Macron elnöksége alatt valóban végrehajtottak egy sor vállalkozásbarát reformot, módosították a munka törvénykönyvét, rugalmasabbá téve a munkajogot, 33 százalékról 25 százalékra vitték le a társasági adót, csökkentették a bürokráciát és további földterületeket biztosítottak a befektetőknek.

Emmanuel Macron elnök vállalkozásbarát politikával akarja újraiparosítani az országot.
Fotó: Pascal Rossignol / AFP

A közvetlen külföldi befektetések fellendítik a gazdaságot – hangsúlyozta Oliver Becht külgazdasági miniszter, aki szerint ezek a projektek 58 ezer munkahelyet teremtettek 2022-ben. „A francia gazdaság 2,6 százalékkal nőtt tavaly, és idén is bővül, míg mások, például Németország, recesszióba fordult” – hangsúlyozta.

Mások szkeptikusabbak. Anne-Sophie Alsif, a BDO Consultancy vezető közgazdásza szerint aligha a külföldi befektetéseknek köszönhetők a francia gazdaságban tapasztalt pozitív változások. A munkanélküliségi ráta például azért esett vissza 7 százalékra a korábbi 10-ről, mert öregszik a népesség, így kevesebb ember dolgozik. 

A vállalatok pedig kormányzati segítséget kaptak előbb a koronavírus-járvány, majd az ukrajnai háború és az hatásainak enyhítésére. „Ezért volt pénzük befektetni, ez vezetett a növekedéshez” – nyilatkozta a portálnak.

Operators work at the assembly workshop of the Stellantis cars factory in Hordain, northern France on October 27, 2022. The Stellantis group, born from the merger of PSA and Fiat-Chrysler, will launch the mass production of hydrogen-powered commercial vehicles in its factory located in Hordain, northern France, the carmaker's CEO, Carlos Tavares, announced on October 27, 2022. (Photo by Sameer Al-DOUMY / AFP)
A robbanómotorok betiltásával ötvenezer állás került veszélybe.
Fotó: Sameer al-Doumy / AFP

Franciaország „akkumulátorvölgyében” azonban nincsenek senkinek kétségei azt illetően, hogy mit jelent számukra a külföldi Hauts-de-France régióban az autóipar több mint ötvenezer embert foglalkoztat, akik aggódtak a megélhetésükért, miután az 2035-től betiltja a robbanómotorokat. Az ACC azonban egy teljes akkumulátorökoszisztémát tervez létrehozni a völgyben, ami még legalább három üzem megépítését jelenti. Az ellátási lánccal együtt ez tízezer új munkahelyet teremt.