A Szilícium-völgy – úgy tűnik – nemcsak a mesterséges intelligencia fejlesztésében jár élen, de az itt működő technológiai cégeknél dolgozó alkalmazottak lehetnek az átalakulás első áldozatai. Az elmúlt hónapokban a szektor egyre több vállalatánál indokolták az elbocsátásokat és az új munkaerő felvételének átgondolását a mesterséges intelligencia előretörésével.

Chatbot,With,Ai,(artificial,Intelligence),,Search,Engine,,Businessman,Using,Laptop
Chatbot és mesterséges intelligencia. Fotó: Shuterstock / Illusztráció

Az oktatási technológiát fejlesztő Chegg például júniusban közölte a munkaügyi hatósággal, hogy leépíti az állások 4 százalékát, azaz körülbelül 80 alkalmazottat, 

hogy jobban pozicionálhassa a vállalatot az MI-stratégia végrehajtására, és hogy hosszú távú, fenntartható értéket tudjon teremteni a diákok és a befektetők számára.

Májusban pedig Arvind Krishna, az IBM vezérigazgatója árulta el Bloombergnek, hogy szünetelteti a felvételt azokra a munkakörökre, amelyek az elkövetkező években MI-alkalmazásokkal lesznek helyettesíthetők. Igaz, Krishna később a Barronsnak adott interjújában arról beszélt, hogy korábbi megjegyzéseit kiragadták a szövegkörnyezetből, és hangsúlyozta, a mesterséges intelligencia több munkahelyet teremt, mint amennyit megszüntet.

Legutóbb a Challenger, Gray & Christmas munkaerő-közvetítő cég jelentette be, hogy májusban 3900 embert küldtek haza a mesterséges intelligencia miatt. Az összes elbocsátásra a vállalat technológiai szegmensében került sor.

Ezek szerint ahelyett, hogy a mesterséges intelligencia először bizonyos készségeket tenne elavulttá egyik napról a másikra, inkább erőforrásaik átcsoportosítására kényszeríti a vállalatokat a technológia jobb kihasználása, illetve az MI-szakértelemmel büszkélkedő munkavállalók előnyösebb helyzetbe hozása érdekében.

Dan Wang, a Columbia Business School professzora a CNN-nek elmondta, hogy az új technológia a szervezetek átalakításához vezet, de egyelőre nem látja, hogy a gépek felváltanák az embert.

Az emberek helyébe nem robotok lépnek, hanem olyan emberek, akik használni tudják a ChatGPT-t és társait – tette hozzá.

A tények mindenesetre mintha rácáfolnának a lépten-nyomon hangoztatott kincstári optimizmusra, hiszen a Layoffs.fyi figyelőszolgálat szerint 2023-ban eddig világszerte 212 294 munkavállalónak mondtak fel a technológiai iparágban, ami már most meghaladja a 2022-ben regisztrált 164 709 elbocsátást.

 

Kilóg a lóláb

 

Nem lehet persze mindent a mesterséges intelligencia nyakába varrni, a bizonytalan gazdasági környezet és a digitális szolgáltatások iránti kereslet is szedi az áldozatait, miután a pandémia idején hihetetlenül felfutott az ágazat.

A lóláb azonban sokszor kilóg, januárban, alig néhány nappal azután, hogy a Microsoft bejelentette 10 ezer alkalmazott elbocsátását az átfogó költségcsökkentési intézkedések részeként, a vállalat azt is megerősítette, hogy több milliárd dollárt fektetett a ChatGPT-t fejlesztő OpenAI nevű vállalatba.

Márciusban pedig ugyanabban a levélben, amelyben Mark Zuckerberg bejelentette, hogy újabb 10 ezer dolgozó elbocsátását tervezi – miután az előző novemberben 11 ezer állást már megszüntetett –, a mesterséges intelligenciába való nagyarányú befektetések tervét is felvázolta.

Még megdöbbentőbb, hogy már a szoftverfejlesztő mérnökök állása is csak akkor biztos, illetve a fizetésüket is csupán akkor növelik a techszektorban, ha MI-szakértelemmel is felvértezettek.

A mesterséges intelligenciára vagy gépi tanulásra szakosodott vezető szoftvermérnökök átlagfizetése 12 százalékkal magasabb, mint azoké, akik más területen dolgoznak, az MI-prémium pedig az idén is tovább nőtt, hiszen az előző csoport eddig 4 százalékos emeléssel büszkélkedhet a többiek stagnáló bérével szemben – jegyezte meg a CNN-nek Roger Lee, a mintegy 3000 technológiai vállalat álláshirdetését és fizetési adatait vizsgáló Comprehensive.io vezetője.

A Columbián tanító Wang pedig tavaly tavasz óta azt is megköveteli a hallgatóitól, hogy megismerkedjenek a piacra dobott új MI-eszközökkel.

„Ez a készség szerintem elengedhetetlenül fontos a felkészüléshez és a majdani munkavégzéshez is” – fogalmazott.

Nem arról van szó, hogy mindenkinek AI-specialistává kell válnia, ám a munkavállalóknak tudniuk kell, hogyan használhatják ezeket az új eszközöket, hogy hatékonyabbak legyenek, bármivel is foglalkozzanak – emelte ki.