Habár az Egyesült Államokban enyhül az mértéke, a benzin ára kilenchavi csúcsra emelkedett a héten. A drágulásnak több oka is van, közülük az egyik, hogy az emberekhez hasonlóan az olajfinomítók sem bírják a tartósan rekkenő hőséget. Amikor ugyanis a hőmérséklet eléri a 37 Celsius-fokot, a létesítmények termelése csökken. A kánikula miatti kínálatkiesés ráadásul pont a nyári utazási szezonra esik, amikor a szokásosnál többet tankolnak az emberek.

US-CLIMATE-WEATHER-HEAT
A heat advisory sign is shown along US highway 190 during a heat wave in Death Valley National Park in Death Valley, California, on July 16, 2023. Tens of millions of Americans braced for more sweltering temperatures Sunday as brutal conditions threatened to break records due to a relentless heat dome that has baked parts of the country all week. By the afternoon of July 15, 2023, California's famous Death Valley, one of the hottest places on Earth, had reached a sizzling 124F (51C), with Sunday's peak predicted to soar as high as 129F (54C). Even overnight lows there could exceed 100F (38C). (Photo by Ronda Churchill / AFP)
A meleg nemcsak az autók motorjának, hanem az olajfinomítóknak sem jó. 
Fotó: Ronda Churchill / AFP

Tom Kloza, az Oil Price Information Service elnöke a finomítók működését a motorhoz hasonlította, amely ha nagyon meleg hőmérsékleten sokáig jár, tönkremehet. Ezért Texasban és Louisianában egyes finomítók kénytelenek lassítani a termelést. Andy Lipow, a Lipow Oil Associates tanácsadó cég elnöke szerint a benzin, a repülőgép-üzemanyag és a dízel előállításához a finomítók akár 480–530 Celsius-fokra is hevíthetik a kőolajat. A kész termék pedig a hőségben lassabban hűl. Ráadásul ilyenkor a tervezettnél több karbantartást is igényelnek a gépek.

A legtöbb finomító 37-38 Celsius-fokos kinti hőmérsékletben csak 85 százalékon működik. 

Mivel az elmúlt években eleve csökkent a finomítói kapacitás, a piac egyre feszesebb. A dízel kulcsfontosságú a gazdaságnak; teherautók, hajók és vonatók üzemanyaga. A magasabb szállítási költségeket pedig végül a fogyasztókra hárítják.

A finomítók leállása miatti kisebb kínálat következtében felszökött a benzin ára is. 

A benzin országos fogyasztói átlagára csak az elmúlt hónapban 31 centtel (110 forint) növekedett gallononként (1 gallon 3,79 liter) , ami így 3,83 dollárra (1372 forint) nőtt az American Automobile Association szerint. A benzin literje átlagosan 362 forintnyi dollárba került az amerikai kutaknál az elmúlt hónapban. Tehát a klímaváltozás az olaj- és gázipari vállalatokra is hat.

Mindazonáltal az olajvállalatokat nem kell félteni, mert olyan magasak a haszonkulcsaik, hogy bőven kitermelik a lassabb gyártási folyamat miatti értékesítéskiesést és pluszköltségeket. Ugyanakkor pont a magas árrések miatt a vállalatok mindent megtesznek, hogy maximalizálják az eladásaikat.

Habár a kiskereskedelmi árak továbbra is nőnek, a benzin amerikai nagykereskedelmi ára már platózik. Kloza szerint az üzemanyagárak is lassan csúcsra érhetnek – írja a CNN.

Természetesen nem csak az extrém hőség dobta meg az árakat, leginkább még mindig az olajárak a meghatározók. Június közepe óta az amerikai olajárak 22 százalékkal emelkedtek. A piac egyrészt recessziótól tart, másrészt attól, hogy Szaúd-Arábia és Oroszország beváltják az ígéreteiket, és korlátozzák a kínálatot. Szaúd-Arábia csütörtökön közölte, hogy további egy hónapig napi millió hordóval kevesebb olajat szállít, és belengette, hogy ősszel még többet visszatart a nyersanyagból. Oroszország pedig szeptembertől napi 300 ezer hordóval csökkenti az olajexportját.

Elszálltak a világpiacon a gázolajárak, és ez hozzánk is begyűrűzik

Újabb inflációs rémálom közeleg, részben a magas kereslet miatt.