Az Európát kínzó pokoli aszály nemcsak erdőtüzeket okoz, és nyomorítja meg a mezőgazdaságot, hanem a csökkenő vízszintek miatt a fuvarozást is ellehetetleníti a kontinens folyóin. Az egyik legolcsóbb szállítási mód eltűnése pedig számos nehézséget okozhat a blokk gazdaságainak – írta a CNBC.
A Rajna, Nyugat- és Közép-Európa egyik legfontosabb folyója az elmúlt években egyre súlyosabb vízhiányban szenved. A kontinenst sújtó szárazság miatt a vízszint egyre alacsonyabb, ami nemcsak a vízellátásban okoz problémát, hanem a kereskedelemben is, ugyanis a folyami fuvarozás kulcsfontosságú az országok és a gazdasági központok számára.
A vízszint csökkenésével a hajók kapacitása is csökken, ez pedig a szállítási költségeket emeli meg – múlt hónapban a Maersk és a Hapag-Lloyd hajózási társaságok is bejelentették, hogy a folyó alacsony vízállása miatt felmerülő pótdíjakat az ügyfeleikre fogják hárítani.
– mondta Tim Beckhoff, a McKinsey tanácsadó cég beszerzési szakértője. A CHR és az EUWID vízvédelmi szervezetek szerint a következő 30–80 évben, ha az éghajlatváltozás hatásai tovább erősödnek, a vízhozam jelentősen lecsökkenhet, vagy akár teljesen ki is száradhat a folyó.
A Rajnán olyan árukat szállítanak, mint az olaj, a vegyi anyagok és a gabona, ám a vízszint nyaranta már annyira lecsökken, hogy egyes hajók tavaly augusztusban csak a térfogatuk negyedéig voltak feltöltve. A Deutsche Bank adatai szerint 2018-ban a németországi belvízi utakon folytatott áruszállítás 11,1 százalékkal csökkent az előző évhez képest.
A folyami szállítás helyett lehetne alternatív fuvarozási módokat találni, ezek azonban sokkal drágábbak. Egy, a Rajnán megszokott 135 méter hosszú, 3 méteres merülésű uszály körülbelül 2700 tonna árut tud szállítani – ugyanennek a rakománynak a szállításához körülbelül 110 nagy teherautóra volna szükség.
Azonban az alternatív közlekedési módok is nagy kapacitással működnek, így a folyó kiváltása hatalmas csapást mérne az európai kereskedelemre, és szinte lehetetlen logisztikai feladatot jelentene. Az alacsony vízállás miatt a Rajnán a délnyugat-németországi Karlsruhéba szállított gázolaj tonnájának szállítási költsége május és július közepe között megduplázódott, és mintegy 50 euróra emelkedett.
A sekély folyók hullámhatása jelentős lehet. Egész gazdaságok függenek ettől a viszonylag alacsony költségű szállítási módtól
– tette hozzá Beckhoff.
A Kieli Világgazdasági Intézet (IFW) szerint a csökkenő vízszint jelentősen ronthatja a feldolgozóipari termelést. Frankfurtnál 2018-ban 30 napon keresztül olyan alacsony volt a vízszint, hogy a Rajnán a vízi szállítás mintegy 25 százalékkal csökkent, Németországban pedig az ipari termelés 1 százalékkal esett vissza.
Az alacsony vízállás hosszú távon komoly átalakítást követel meg a szállítási ágazattól és az érintett gazdaságoktól is.
A vállalatok valószínűleg kiigazítják ellátási láncaikat és raktározásukat azokban az időszakokban, amikor az alacsony vízállással kapcsolatos logisztikai problémák várhatók. Ebben valószínűleg a prediktív szoftverek fontos szerepet fognak kapni, de új folyami hajók építésére is szükség lesz
– mondta Marc Schattenberg, a Deutsche Bank közgazdásza.
Májusban a BASF vegyipari vállalat a Stolt Tankersszel közösen bemutatott egy új uszályt, amely kifejezetten a sekélyebb időszakokban működne. A hajó alacsony vízállásnál kétszer akkora kapacitással rendelkezik, mint a hagyományos modellek, ám a szélessége miatt csak a folyó alsó szakaszain tudna közlekedni.
Nincs alternatíva, a német gazdaságnak alkalmazkodnia kell a sekély RajnáhozElindult a nagy cégek harca az alacsony vízszintnél is használható uszályokért. |
Egy másik, sokak által ellenzett megoldás a Rajna csatornáinak a bővítése lenne, ám ez súlyos környezeti károkat okozhat, és a vízszint további csökkenésével ezek is használhatatlanná válnának. Hosszú távon a folyó vízgyűjtő területének a megóvása, valamint az éghajlatváltozás enyhítése kulcsfontosságú lesz, ha a holland, a német és a francia ipar nem akar fuvarozók nélkül maradni.