Az Európát kínzó pokoli aszály nemcsak erdőtüzeket okoz, és nyomorítja meg a mezőgazdaságot, hanem a csökkenő vízszintek miatt a fuvarozást is ellehetetleníti a kontinens folyóin. Az egyik legolcsóbb szállítási mód eltűnése pedig számos nehézséget okozhat a blokk gazdaságainak – írta a CNBC.

Shipping on the Rhine
14 July 2023, Hesse, Assmannshausen: A cargo ship is underway near the Klemensgrube, an island in the Rhine near Assmannshausen. Photo: Arne Dedert/dpa (Photo by ARNE DEDERT / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
A Rajna több pontján már most sem tudnak átkelni az uszályok.
Fotó: Arne Dedert / AFP

A Rajna, Nyugat- és Közép-Európa egyik legfontosabb folyója az elmúlt években egyre súlyosabb vízhiányban szenved. A kontinenst sújtó szárazság miatt a vízszint egyre alacsonyabb, ami nemcsak a vízellátásban okoz problémát, hanem a kereskedelemben is, ugyanis a folyami fuvarozás kulcsfontosságú az országok és a gazdasági központok számára.

A vízszint csökkenésével a hajók kapacitása is csökken, ez pedig a szállítási költségeket emeli meg – múlt hónapban a Maersk és a Hapag-Lloyd hajózási társaságok is bejelentették, hogy a folyó alacsony vízállása miatt felmerülő pótdíjakat az ügyfeleikre fogják hárítani.

A Rajnán a volumene az elmúlt két évtizedben többé-kevésbé állandó volt. 2021 óta azonban azt látjuk, hogy ez évről évre csökken, ami az egyre alacsonyabb vízszint következménye. Ha a következő évek is aszályosak lesznek, akkor valószínűleg a fuvarozási trendek is romlani fognak

– mondta Tim Beckhoff, a McKinsey tanácsadó cég beszerzési szakértője. A CHR és az EUWID vízvédelmi szervezetek szerint a következő 30–80 évben, ha az éghajlatváltozás hatásai tovább erősödnek, a vízhozam jelentősen lecsökkenhet, vagy akár teljesen ki is száradhat a folyó.

A Rajnán olyan árukat szállítanak, mint az olaj, a vegyi anyagok és a gabona, ám a vízszint nyaranta már annyira lecsökken, hogy egyes hajók tavaly augusztusban csak a térfogatuk negyedéig voltak feltöltve. A Deutsche Bank adatai szerint 2018-ban a németországi belvízi utakon folytatott áruszállítás 11,1 százalékkal csökkent az előző évhez képest.

New low water cargo ship
26 May 2023, Rhineland-Palatinate, Ludwigshafen: The tanker "Stolt Ludwigshafen" is moored at the pier of the BASF plant in Ludwigshafen. With this special ship, the chemical company is presenting a new cargo vessel in response to extremely low water. In the future, the "Stolt Ludwigshafen" will transport important raw materials reliably and with high load-bearing capacity even at low water levels. Photo: Boris Roessler/dpa (Photo by BORIS ROESSLER / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Az alacsony vízállás miatt sok hajó a kapacitásának csak a töredékét tudja szállítani.
Fotó: Boris Roessler / AFP

A folyami szállítás helyett lehetne alternatív fuvarozási módokat találni, ezek azonban sokkal drágábbak. Egy, a Rajnán megszokott 135 méter hosszú, 3 méteres merülésű uszály körülbelül 2700 tonna árut tud szállítani – ugyanennek a rakománynak a szállításához körülbelül 110 nagy teherautóra volna szükség.

Azonban az alternatív közlekedési módok is nagy kapacitással működnek, így a folyó kiváltása hatalmas csapást mérne az európai kereskedelemre, és szinte lehetetlen logisztikai feladatot jelentene. Az alacsony vízállás miatt a Rajnán a délnyugat-németországi Karlsruhéba szállított gázolaj tonnájának szállítási költsége május és július közepe között megduplázódott, és mintegy 50 euróra emelkedett.

A sekély folyók hullámhatása jelentős lehet. Egész gazdaságok függenek ettől a viszonylag alacsony költségű szállítási módtól

– tette hozzá Beckhoff.

A Kieli Világgazdasági Intézet (IFW) szerint a csökkenő vízszint jelentősen ronthatja a feldolgozóipari termelést. Frankfurtnál 2018-ban 30 napon keresztül olyan alacsony volt a vízszint, hogy a Rajnán a vízi szállítás mintegy 25 százalékkal csökkent, Németországban pedig az ipari termelés 1 százalékkal esett vissza.

A nyári szárazság miatt minden évben egyre alacsonyabb a vízszint Európa egyik legfontosabb kereskedelmi útvonalán.
Fotó: Yann Schreiber / AFP

Az alacsony vízállás hosszú távon komoly átalakítást követel meg a szállítási ágazattól és az érintett gazdaságoktól is.

A vállalatok valószínűleg kiigazítják ellátási láncaikat és raktározásukat azokban az időszakokban, amikor az alacsony vízállással kapcsolatos logisztikai problémák várhatók. Ebben valószínűleg a prediktív szoftverek fontos szerepet fognak kapni, de új folyami hajók építésére is szükség lesz

– mondta Marc Schattenberg, a Deutsche Bank közgazdásza.

Májusban a BASF vegyipari vállalat a Stolt Tankersszel közösen bemutatott egy új uszályt, amely kifejezetten a sekélyebb időszakokban működne. A hajó alacsony vízállásnál kétszer akkora kapacitással rendelkezik, mint a hagyományos modellek, ám a szélessége miatt csak a folyó alsó szakaszain tudna közlekedni.

Nincs alternatíva, a német gazdaságnak alkalmazkodnia kell a sekély Rajnához

Elindult a nagy cégek harca az alacsony vízszintnél is használható uszályokért.

Egy másik, sokak által ellenzett megoldás a Rajna csatornáinak a bővítése lenne, ám ez súlyos környezeti károkat okozhat, és a vízszint további csökkenésével ezek is használhatatlanná válnának. Hosszú távon a folyó vízgyűjtő területének a megóvása, valamint az éghajlatváltozás enyhítése kulcsfontosságú lesz, ha a holland, a német és a francia ipar nem akar fuvarozók nélkül maradni.