A hivatalos adatok szerint amíg a német háztartások a költségvetésük 11,1 százalékát fordították élelmiszerre tavaly, addig ez az arány az Európai Unióban átlagosan 15,9 százalék volt. Európa legerősebb gazdaságában nemcsak a fizetésekhez képest olcsók az élelmiszerek, egyes árucikkek ott olcsóbbak, mint Magyarországon. Az olcsó, ipari körülmények közt előállított élelmiszereknek ugyanakkor magas a környezeti lábnyomuk, amit a Penny szerint a fogyasztók nem fizetnek meg. A bolthálózat ezért különös kampányt indított Németországban – írta a Reuters.

Paderborn,,North,Rhine-westphalia,/,Germany,-,May,12,,2019:,Flags
A Penny német üzleteiben több termékét is drágábban árulja szombatig, amivel az élelmiszerek környezeti és társadalmi költségeire hívja fel a figyelmet.
Fotó: Shutterstock

Stefan Goergens, a Penny igazgatótanácsi tagja szerint „az élelmiszerek ára nem tükrözi a környezetre és a társadalomra háruló későbbi költségeket”.

A diszkontlánc 2150 üzletében megemelik kilenc termék, köztük a joghurt, a kolbász és a vegán élelmiszerek árát szombatig. 

A Penny a magasabb árképzést úgy alkalmazza, hogy felszámolja a „valódi költséget”, azaz az éghajlati, az egészségügyi, valamint a talaj- és vízköltségeket.

Az árcímkéken szerepel a régi és a „valódi költséggel” korrigált ár is, hogy a fogyasztók láthassák, általában mennyivel olcsóbban vásárolhatják az élelmiszereket, mint amennyibe azok valójában összességében kerülnek a teljes ökoszisztémának. A cég adatai szerint a biotermékek környezeti költsége átlagosan 1,15 euró, míg a vegyszerrel kezelt cikkek esetében átlagosan 1,57 euró.

Egy 300 grammos kiszerelésű sajt ára 2,49 euróról (970 forint) 4,84 euróra (1885 forint) nőtt.

Habár vállalta, hogy az így befolyt pluszbevételt a fenntartható állattartásra fordítja, a Penny mégis arra számít, hogy az érintett termékek forgalma nagymértékben csökken a nem mindennapi promóció ideje alatt.

Food prices at PenPRODUCTION - 26 July 2023, North Rhine-Westphalia, Cologne: Two price tags hang in the refrigerated section in front of a carton of organic yogurt. Penny provides a price shock of its own kind from Monday (31.0.07.2023). For nine products, the company is collecting the "true prices". This also takes into account hidden costs, for example, for environmental pollution during production. (To dpa: "Discounter experiment: How expensive food should actually be") Photo: Oliver Berg/dpa (Photo by OLIVER BERG / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)ny
Szokatlan árcímke a német Pennyben. 
Fotó:  AFP

Azt egyelőre nem tudni, hogy a fogyasztók hajlandók-e többet fizetni a termékekért. Európa legnagyobb gazdaságában az csökkenő tendenciát mutat, ám az élelmiszerárak még mindig 11 százalékkal magasabbak voltak júliusban az egy évvel ezelőttihez képest a szövetségi statisztikai hivatal pénteki előzetes adatai szerint. Azaz a fogyasztók ott is inkább az olcsóbb készítményeket keresik – írja a Reuters.

A német kormány és a Lidl is változtat a környezetvédelem érdekében

A német mezőgazdaság tavaly 55,5 millió tonna üvegházhatású gázt bocsátott ki. Ez az ország egész kibocsátásának 7,4 százaléka. Éppen ezért a Zöld Párt vezette mezőgazdasági minisztérium az ágazat karbonlábnyomának csökkentésére törekszik. Intézkedései közt szerepel a regionális termékek és az ökológiai gazdálkodás népszerűsítése, valamint az, hogy a húskészítmények csomagolására rá kell írni, hogy az állatot milyen körülmények közt tartották.

Az olcsó élelmiszerek kapcsán a Lidl is fellép. A másik nagy élelmiszerdiszkont-áruházlánc februári bejelentése szerint 2025-től leállítja az olcsó húsok árusítását, egyúttal pedig növeli a növényi alapú fehérjék értékesítését.

Kétes párharc: Lengyelország lekörözheti Németországot, de az eredményt nem teszi zsebre

Éveken belül Lengyelország válhat Európa legnagyobb szén-dioxid-kibocsátójává, ezzel megelőzné Németországot.