A Kínába irányuló német közvetlen befektetések 2023 első fél évében a 2022-es történelmi rekordszint közelében maradtak – írta a Reuters az IW intézet által elemzett hivatalos adatokra hivatkozva. 

Employees work as they make respiratory masks in a family-owned medical equipment factory in north Miami, Florida on February 15, 2021. A Florida company that saw an opportunity in the N95 mask shortage when the coronavirus pandemic began last year now has 30 million unsold masks because it can't find buyers in the United States. DemeTech, a Miami-based factory, blames lower prices from China, while a wholesale buyer thinks instead that the problem is that US buyers are wary of new manufacturers. (Photo by CHANDAN KHANNA / AFP)
Fotó: AFP

A kínai földön megvalósított beruházások 2023 első fél évében 10,31 milliárd euróra csökkentek a tavaly első félévi 12 milliárd euróról – igaz, ez még mindig a kétszerese a 2019-ben, a koronavírus-járvány előtt befektetett 5,5 milliárd eurónak, és az előző évtized 4 milliárdos átlagának.

A német cégek továbbra is nagy volumenben fektetnek be Kínában, noha Berlin arra kéri őket, hogy csökkentsék a kitettségüket

– olvasható az IW jelentésében. A kínai gazdasággal kapcsolatban egyre nagyobbak az aggodalmak, amit a geopolitikai feszültségek is erősítenek, a német kormány pedig nemrég jelentősen csökkentette a beruházásokhoz adott garanciákat.

A német közvetlen tőkebefektetések nemzetközi szinten 63 milliárd euróra zuhantak a tavalyi 104 milliárdról, mivel Európa legnagyobb gazdaságának recesszióval kellett megküzdenie.

Ennek eredményeként a kínai gazdasági beruházások részaránya összességében 16,4 százalékra nőtt az első fél évben a 2022-es 11,6, valamint a világjárvány előtti 5,1 százalékról.

A Kínába vetett bizalom nagyrészt változatlan maradt, ám a beruházások nagy részét az újra befektetett nyereségekből finanszírozták, ami megmagyarázhatja a stabilabb adatokat

– mondta Jürgen Matthes, az IW elemzője.

Nagyot bukhatnak a német autógyártók, ha kirobban az EU–Kína kereskedelmi háború

A német autógyártók főleg amiatt aggódnak, hogy Peking megemelné a vámokat, vagy korlátozza a hozzáférésüket a fontos akkumulátor-alapanyagokhoz, például a lítiumhoz.

A német kormány az elmúlt hónapokban sürgette a vállalkozásokat, hogy csökkentsék a Kínától való stratégiai függőségüket, s már most is vannak arra utaló jelek, hogy a német vállalatok kezdik átgondolni Kína-stratégiájukat, nem utolsósorban az ottani gazdasági lassulás és az új biztonsági törvények miatt.

A várt kiáramlás azonban még nem indult el, egyes szakértők szerint azért nem, mert az olyan nagyvállalatok, mint a Volkswagen és a BASF, felerősítették az országban a befektetéseiket, és valójában a kisebb vállalatok óvatosabbak az ázsiai országgal szemben.