Olaszország megkezdte az előzetes egyeztetést gáz és hidrogén szállításáról Bajorországgal, és a célja energiahordozókat eladni Ausztriának és Magyarországnak is – értesült a Reuters több ágazati és politikai forrásból.

TAP
Olaszország továbbadja a fölösleges afrikai földgázt.
 Fotó: TAP

Giorgia Meloni kormányának az a terve, hogy energetikai kapocsként szolgál Európa és Afrika között, kihasználja, hogy a szomszédjai igyekeznek megszabadulni az orosz gázfüggőségtől, emlékeztetett a hírrel kapcsolatban a hírügynökség. Az Eni, Olaszország legnagyobb gázimportőre jelentős mennyiségben vásárol Afrikából, ahol évtizedek óta jelen van. Több olasz céggel együtt most növelni akarják a belső keresletet meghaladó gáz eladását.

Róma Ausztriát, Magyarországot és Bajorországot is képes gázzal ellátni az Adriatic Line-on keresztül, erősítette meg Gilberto Pichetto Frantin energetikai miniszter. A vezeték építését 2027-re tervezi befejezni az üzemeltetője, a Snam. A projekt várhatóan négy év alatt évi mintegy 10 milliárd köbméterre növeli a gázszállítási kapacitást Dél-Olaszországból.

Az állami ellenőrzés alatt álló Snam 2,5 milliárd eurót fektet be a vezetékbe, és a tervezett SoutH2 hálózat kiépítéséhez is hozzájárul, amely 2030-tól Afrikából Észak-Európába szállít hidrogént. (Egy euró 387,8 forint.) Róma mintegy 400 millió eurós európai uniós támogatást igényelt a projektre.

TAP
Az Eni kihasználja több évtizedes afrikai jelenlétét.
Fotó: TAP

A bajor kormány szóvivője a Reuters érdeklődésére csak annyit mondott: 

Minden lehetőséget megragadunk, hogy elegendő gázt és hidrogént juttassunk Bajorországba minden irányból, így délről is.

Hozzátette, hogy tudomásuk van a gázhálózat-üzemeltetők – köztük a Snam – által kidolgozott tervekről, amelyek a meglévő vezetékek átalakítására irányulnak, hogy a hidrogén is áramolhasson Észak-Afrikából Olaszországon és Ausztrián keresztül Bajorországba.

„A bajor kormány tud róla az erről szövetségi szinten folyó tárgyalásokról. Bajorország – a hálózatüzemeltetőkkel is egyeztetve – hozzájárul a további tervezési folyamathoz, és továbbra is szoros eszmecserét folytat az érintett országok politikusaival és vállalataival” – mondta a szóvivő a Reutersnek.

Markus Kerber, a német jobbközép CDU párt vezető stratégája, a belügyminisztérium korábbi államtitkára és a Német Iparszövetség (BDI) egykori vezérigazgatója szerint a fejlett iparral rendelkező Bajorország szívesen kötne megállapodásokat energiabiztonságának növelése érdekében.

diversificazione-gas-cover-enicom-jpg-ren
Németország nem építhet csak az LNG-terminálokra, kell B terv.
Fotó: ENI

„Németország cseppfolyósítottföldgáz- (LNG) terminálokat és más megoldásokat szervez északon, de nem lehet kizárni, hogy az infrastruktúra kiépítése késik vagy megakad. A déli szövetségi államok ezért akarnak egy B tervet a biztonság érdekében” – hangsúlyozta Kerber.

Korábban Olaszország is erőteljesen függött az orosz gáztól, most viszont elsősorban Észak-Afrikából vásárolja, a fölösleget pedig eladja. Tavaly 67 milliárd köbméter gázt fogyasztott az ország, és 4,2 milliárd köbmétert szállított Európába, elsősorban Ausztriába.

Egy iparági forrás szerint hatalmas potenciál rejlik az észak-afrikai – algériai, líbiai, egyiptomi és a Földközi-tenger keleti részén található – gázszállítmányokban, de 

Olaszországnak meg kell szabadulnia a hálózat szűk keresztmetszeteitől, hogy növelni tudja exportját.

Az osztrák OMV a Reuters érdeklődésére csak annyit közölt, hogy további gázszállítási kapacitást biztosított a következő néhány évre, de nem tárgyal afrikai gáz megszerzéséről.

Magyarország kormánya, amely továbbra is nagymértékben támaszkodik Moszkvára az energiaellátásában, nem válaszolt arra a kérdésre, hogy kezdeményezett-e tárgyalásokat Olaszországgal a gázszállításról.