A United Auto Workers (UAW) szakszervezet a hétvégén a General Motors két újabb, Tennessee-ben lévő motorgyárára terjesztette ki a sztrájkot, amivel lassíthatja a cég nagy méretű pick-upjainak a gyártását, és még nagyobb pénzügyi problémákat okozhat.

A szakszervezetnek a három nagy detroiti autógyár közül csak a Feneral Motorsszal nem sikerült megállapodnia.
Fotó: PATRICK T. FALLON

A sztrájk hét hete kezdődött, de a három nagy detroiti autógyár közül már a GM az egyetlen, amelynek nem sikerült megállapodnia a szakszervezettel. A Ford szerdán, a Chryslert birtokló Stellantis pedig szombaton egyezett meg az UAW-vel. Mindkét vállalat beleegyezett a bérek rekordméretű, 25 százalékos emelésébe négy és fél év alatt.

A Reuters értesülése szerint a GM egyelőre a nyugdíjakat és az ideiglenes munkavállalók ügyében tart ki. A hírügynökség ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy a GM-nek több nyugdíjasa van, mint a másik két érintett vállalatnak, így a 2007 előtt felvettek ellátása többe kerülne, mint a riválisoknak.

Shawn Fain, az UAW elnöke csalódottságát fejezte ki a Reutersnek küldött közleményében, amiért a „GM fölöslegesen és felelőtlenül elzárkózik egy tisztességes megállapodástól”.

A GM közleménye szerint két nagy pick-up gyára lehet érintett, és a cég gyors megállapodásra törekszik. 

Az UAW már sztrájkol a texasi Arlingtonban lévő üzemben, ahol a Chevy Tahoe-t, a Subunrbant és a Cadillac Escalade-ot szerelik össze. A GM múlt heti közlése szerint a sztrájk heti négyszázmillió dollárjába kerül.

A Spring Hill-i gyár, ahol most áll majd le a munka, kilenc olyan összeszerelő üzemet lát el motorral, ahol a GM legnépszerűbb és legnyereségesebb modelljeit készítik. Egyelőre nem tudni, hogy a GM és az UAW mikor folytatja az egyeztetést.