Felemás negyedévről adott számot a General Motors (GM) gyorsjelentése, a sztrájkok tömkelegével sújtott amerikai autógyártó kilátásai azonban nagyobbat romlottak, mint arra a legtöbben számíthattak volna.
A GM bevétele ugyan 5,4 százalékkal, még az elemzői várakozásokat is felülmúlva 44,13 milliárd dollárra nőtt a negyedév során, nyeresége jelentősen, 7,3 százalékkal 3,06 milliárd dollárra csökkent, az egy részvényre jutó eredmény pedig 2,28 dolláron állt meg.
A vállalat eredményeire hatalmas negatív hatást gyakorol a GM dolgozói szakszervezetei (UAW) által folytatott sztrájksorozat, melynek egyelőre még nem látni a végét. A jobb munkakörülményekért és magasabb fizetésekért folytatott munkabeszüntetések szeptember 15-én indultak, nagyjából
heti 200 millió dolláros bevételkiesést jelentenek a vállalat számára,
és az adózás előtti eredménysoron már több mint egy 800 millió dolláros léket ütöttek.
A szakszervezetek és a vállalat álláspontja ugyan közeledni látszik, és a 23 százalékos béremelési javaslat, amit a GM legutóbb letett az asztalra, már kifejezetten közel járhat a megegyezéshez, hiszen amennyiben erre rábólintanak az UAW-nél, munkavállalóik nagy része 40,39 dollárt kereshet majd a megállapodást követően.
Amerikai autógyári sztrájk: emelik a tétet a gyártókA General Motors és a Stellantis is növelte a bérajánlatát. |
A GM vezetése ugyanakkor korántsem ennyire derülátó: a vállalat egész éves előrejelzését ugyanis egy az egyben visszavonta a romló körülményekre hivatkozva, amely korábban 9,3–10,7 milliárd dolláros éves nyereségről szólt. A vállalat kilátásait tovább rontotta az is, hogy a gyorsjelentés közzétételét követően a szakszervezetek bejelentették, hogy kiterjesztik a sztrájkot egy, a GM egyik leginkább profitalibilis gyárára is, mélyütést mérve ezzel az autógyártóra.
A GM ugyanakkor nem csak egész éves eredményvárakozását, de
az elektromos autók értékesítése terén kitűzött rövid távú céljait is visszavonta,
a vártnál gyengébb keresletre hivatkozva, ennek ellenére középtávú céljait, azaz az évi 1 millió EV Amerikában történő legyártásáról szóló célkitűzéseit fenntartja.
A vállalat visszafogta bevételnövekedési várakozását, amelyet eddig a sztrájkok ellenére is el tudott érni, elsősorban az erős árazásának és az akciós áron való értékesítés kvázi beszüntetésének köszönhetően. Ennek hátterében az áll, hogy a gyártási kiesések mellett a használtautó értékesítési-, illetve a leasing-szegmens is a vártnál alacsonyabb bevételt hozott.