A United Auto Workers (UAW) szakszervezet gyakorlatilag figyelmeztetés nélkül kiterjesztette a sztrájkot a Ford legnagyobb gyárára, a jövedelmező pickup teherautókat összeállító kentucky-i egységre, ami éles eszkalációt jelent a négy hete tartó munkabeszüntetésekben.
Az UAW bejelentett, hogy az üzem 8700 szervezett munkása azért lépett sztrájkba, mer a második legnagyobb amerikai autógyártó nem volt hajlandó továbblépni az egyeztetések során. A három detroiti nagyot – a Ford mellett a General Motorst (GM) és a Stellantist – célzó akció immár négy hete tart, és folyamatosan újabb egységekre terjesztették ki.
A Reuters emlékeztetett, hogy az autógyártók már több mint duplájára emelték eredeti bérajánlatukat, belementek, hogy az inflációhoz igazítsák a fizetésemelést, és növelték az ideiglenes dolgozók bérét, de az UAW-nek ez nem elég, a kétszintű bérrendszer eltörlését, valamint a szakszervezeti rendszer kiterjesztését követeli mindhárom vállalat akkumulátorgyáraira is.
A brit hírügynökség szerint Shawn Fain, az UAW elnökének döntése a sztrájk további kiterjesztéséről nagy csapás a Fordnak, és az egész éves nyereségére is negatív hatással lesz. A kentuckyi gyárban szerelik össze a Super Duty pickup teherautókat, a Lincoln Navigator és a Ford Expedition SUV-okat. Ez a Ford legnyereségesebb üzeme, 25 milliárd dolláros éves bevételt termel – ez a cég globális autóipari bevételének egyhatoda. A sztrájk hírére a vállalat részvényei a zárás utáni kereskedésben mintegy két százalékot estek.
A lépés egyúttal figyelmeztetés a GM és a Chryslert tulajdonló Stellantis számára is,
amelyek az eddig kiszivárgott információk szerint ajánlataikban elmaradtak a Fordtól. Fain még pénteken közölte, hogy kész leállítani a munkát a GM arlingtoni (Texas) gyárában, ahol a Cadillac Escalade, a Chevy Suburban és egyéb nagy méretű, drága SUV-ok készülnek. A Stellantisnál a szakszervezet következő „áldozata” a Ram pickup és a Jeep SUV lehet.
A legfrissebb felmérések szerint ráadásul az amerikaiak közül sokkal többen támogatják a szakszervezet magasabb bérért folytatott harcban, mint az autógyárakat. Az AP és a NORC Center for Public Affairs Research közvélemény-kutatásának eredménye szerint
a megkérdezettek 36 százaléka szimpatizál a sztrájkolókkal és csak 9 az autógyártókkal.
Ez azonban messze elmarad attól az 55 százaléktól, amely kiállt a hollywoodi forgatókönyvírók és színészek mellett.
A válaszadók 51 százaléka szerint a szakszervezetek segítenek az amerikai munkavállalóknak, és csak 15 százalék szerint ártanak a munkások érdekeinek. A megkérdezettek egyharmada szerint az érdekképviseletek jót tesznek az amerikai gazdaságnak is, míg 22 százalék szerint ártanak neki.
Ian Shepherdson, a Pantheon Macroeconomics vezető közgazdásza szerint azonban teljes körű autósztrájk esetében akár 1,7 százalékponttal visszaeshet a negyedéves amerikai egy olyan időszakban, amikor a szakértők egyébként is attól tartanak, hogy recesszióba fordul a világ legnagyobb gazdasága.
Tíz amerikaiból hat mondja azt, hogy helyes magasabb bért adni az autógyári munkásoknak,
de a vélemények jelentősen különböznek párthovatartozás alapján: a demokraták 80, a republikánusok nem egészen 50 százaléka osztja ezt a nézetet. Előbbiek 55, utóbbiak 22 százaléka támogatja a munkásokat az autógyártókkal szemben.
Az UAW többi követelését illetően már nem ilyen egyértelmű a támogatást. A négynapos munkahetet 38 százalék tartja csak helyesnek, 21 százalék rossznak. Joe Biden elnök egyértelműen kiállt a szakszervezet mellett, még a sztrájkőrségbe is beállt szeptember végi látogatása során.