Rekordszámú utasra számítanak az Egyesült Államokban a csütörtöki hálaadás alkalmából. A diszkont-légitársaságok arra készültek, hogy a Covid–19-járvány lecsengésével az emberek utazási kedve megnő. Éppen ezért többen pluszszéksorokat alakítottak ki a repülőgépek fedélzetén az utasszám megnövelésére. Így tett a Spirit Airlines és a Southwest Airlines is. A számításuk bejött, ám az emberek inkább nemzetközi járatokra váltottak jegyeket. A regionális járatokat működtető fapados légitársaságok így mégsem örülhetnek.

Sacramento,,Ca,,Usa,-,Apr,18,,2019:,Delta,Airlines,Aircraft
Fotó: Shutterstock

Az amerikai belföldi repülőtársaságok hálaadás napjára, azaz csütörtökre átlagosan 266 dollárért kínáltak retúrjegyet, ami 7 százalékos csökkenés a tavalyi adathoz képest, a 2019-es árszínvonalat pedig el sem éri a Hopper foglalóalkalmazás szerint, amelyet a Bloomberg szemlézett. A karácsonyi jegyek ára még ennél is nagyobb esést mutat: míg idén átlagosan 324 dollárba kerül egy oda-vissza út, addig ez tavaly 12 százalékkal, 2019-ben pedig tizedével több volt. A retúrjegyek árai az április–október közti időszakban éves szinten folyamatosan csökkentek az ARC utazási iroda jegyeladásai alapján.

A diszkont-légitársaságok hagyományosan repülőgépeik magas kihasználtságának köszönhetően tudnak kedvező jegyárakat nyújtani.  

Nehézségeik miatt azonban ez a kihasználtság a szükségesnél alacsonyabb, ráadásul a fogyasztók is inkább külföldre utaznak.

Az iparágat  ugyanis számos probléma sújtja, amelyek növelik a vállalatok költségeit. Ilyen a légiforgalmi irányítók és földi kiszolgálószemélyzet hiánya és sztrájkjai, a megnőtt munkaerőköltségek és üzemanyagárak, valamint a karbantartási nehézségek a hajtóműgyártási problémák és az alkatrészek korlátozott elérhetősége miatt.

Az amerikai Frontier vállalatcsoport és a JetBlue Airways is várhatóan veszteséges lesz jövőre, ami akár 2025-ig is eltarthat. 

A gyászos számok ellenére a Jefferies Financial szerint a légitársaságok mégis bővítik a kapacitásaikat: míg tavaly év végén 4250 kisebb repülő szolgálta ki a regionális forgalmat, addig 2025-re már 5 ezer fogja. Szakértők szerint ez azt jelenti, hogy 22 százalékkal több hely lesz két év múlva, ám a légiforgalom alig 4 százalékkal nőhet.

Mindeközben a United Airlines, a Delta Air Lines és az American Airlines nagyot kaszált a nemzetközi utaztatásból és az extra szolgáltatások adásából.

Vége a szép világnak a turizmusban

Az felemésztette a tartalékokat, átértékelik az emberek, hogy mire költik a pénzüket.