Az amerikai–kínai kereskedelmi és technológiai háború felértékeli azokat az alig ismert üzemeket, melyek az ellátási lánc valamely szakaszán helyettesíthetik a távol-keleti beszállítókat. Így került az érdeklődés középpontjába egy clarksville-i cinkkohó Tennessee államban, ahol egy fontos gazdasági csata dőlhet el: az amerikai gyártás kiválthatja a kínai gallium- és germániumexportot. Most azonban az keltett feltűnést, hogy a nyugati elektromosjármű-gyártók sorra zarándokolnak a dél-afrikai Mbombelába. Itt található ugyanis a legnagyobb Kínán kívüli mangánfinomító, a Manganese Metal, mely kulcsfontosságú az akkumulátorgyártásban.

Fotó: PHONIX CAPTURE cc

A főként acélgyártáshoz használt mangán egyre inkább felváltja a drágább és nehezebben beszerezhető ásványokat, például a kobaltot és a nikkelt 

  • az elektromos autókat, 
  • okostelefonokat és 
  • laptopokat tápláló lítium-ion akkumulátorokban. 

Bár Dél-Afrika a világ első számú mangánérctermelője, de Kína finomítja az akkumulátoros mangán 90 százalékát. A dél-afrikai Manganese Metal a Kalahári-sivatagban bányászott ércet dolgozza fel. És a finomított mangán több mint felét Japánba exportálják.

Az elmúlt 12 hónapban több titoktartási megállapodást írtam alá, mint a megelőző 20 évben

 – mondta a Manganese Metal vezérigazgatója, Louis Nel, hozzátéve: gyakorlatilag minden nagyobb nyugati akkumulátor- és autógyártó meglátogatta.

A Wood Mackenzie tanácsadó cég szerint az újratölthető akkumulátorokban használt mangán iránti kereslet – amely jelenleg a globális mangánfelhasználás csupán 1 százalékát teszi ki – várhatóan hatszorosára nő a következő 20 évben, nagyrészt a EV-gyártók keresletének köszönhetően. Amint arra Teboho Sebetlela, a londoni Wood Mackenzie acélötvözetek piacáért felelős kutatási menedzsere rámutatott:

a szűk keresztmetszet a finomítói kapacitásban van.

Éppen ezért 20 új akkumulátoros mangánfinomító épül világszerte, ebből 13 Kínán kívüli beruházás.