Tragikomikus romániai eseményről számolt be az új év első napjaiban a Krónika. Az erdélyi lap a történelmi román vonatbeszerzés megvalósulásáról közölt cikket.

Alstom
Szegény románok: húsz év után vettek egy méregdrága új vonatot, tíz másodperc után lerobbant – senki nem érti, mi történt. Fotó: ARF - Autoritatea pentru Reforma Feroviara

Az ügy hátteréről azt érdemes tudni, hogy Románia összesen 37 szerelvényt rendelt egy nettó (tehát áfa nélküli) 480 millió eurós szerződés keretében. Ez forintosítva több mint 186 milliárdot jelent. Igaz, ebben már benne van a karbantartás is. Mindenesetre a szerelvényenkénti ár nettó 13 millió euró, átszámítva mintegy 5 milliárd forint.

Nem akármilyen vonatokról van szó: a román vasút a francia Alstom által gyártott Cordia Stream villanymodellekből vásárolt be. 

  • Ezek maximális sebessége 160 kilométer/óra, 
  • minden szerelvény hat kocsiból áll.
  • összesen 350 ülőhellyel rendelkezik,
  • 100 százalékban alacsony padlós kivitelűek.

Az első szerelvényt november 25-én szállították  le Romániába, a román fővárosba pedig december elején gördült be. Nagy volt az öröm és azt tervezték, hogy az első járat Bukarest és forgalmas kikötőjű Konstanca között közlekedik majd. 

Csakhogy a felhőtlen boldogság mindössze 10 másodpercig tartott.

Történt ugyanis, hogy december legvégén menetpróbázni indították a vadi új Crodia Streamet. A teszt el is startolt, majd a szerelvény kerek tíz másodperc után megadta magát. Lerobbant és nem mozdult többé. A román illetékesek szerint rövidzárlat lépett fel, ami a mozdony motorjának áramellátó rendszerében keletkezett. Szerencsére a vonat nem gyulladt ki, azonban a teljes áramellátó rendszerét ki kell cserélni. 

Csakhogy ez komplex beavatkozás, ami nem végezhető el egyről a kettőre. Ezért Románia most újabb szerelvényre vár, hogy megkezdődhessen a próbafutás. Ez az Alstom lengyel, katowicei gyárából fog érkezni valamikor, itt készülnek ugyanis a román vonatok.

Románia csalódottsága óriási.

Ami érthető, hiszen ez volt az első új villanyvonat-beszerzésük az elmúlt 40 évet tekintve, illetve 20 éves távlatban az első új szerelvényük. A történelmi vásárlás teljesítése tehát nehezen kezdődött, de remélhetőleg a jövőben már zökkenőmentesebb lesz. Addig is van dolguk a francia multi és a román hatóságok szakembereinek, akik egyelőre hiába próbálják megfejteni, mi okozhatta a nulla kilométeres Alstom ilyen súlyos meghibásodását.

Épülhet a kolozsvári metró, a román kormány döntött a kisajátításokról

A magánszemélyek közül a legtöbb pénzhez egy magyar család jut, több mint tízmillió lejt (768 millió forint) kapnak egy másfél hektáros telekért.