Az állami irányítású, brazil olajvállalat, a Petrobras nem csökkenti a kerozin árát az ország csődbe ment vagy csődközeli állapotba került légitársaságainak a megmentése érdekében – mondta Jean Paul Prates vezérigazgató a Bloomberg Newsnak nemrégiben tett indiai útján, kiemelve, hogy ellenez minden hasonló lépést.

President Lula Launches Internet Program In Brazilian Schools
Lula elnöknek fájhat a feje a brazil légi közlekedés miatt. Fotó: AFP

„A cégünk nem mérsékelheti az árakat csak úgy, amikor a kormány erre utasítja” – hangsúlyozta Prates, hozzátéve, hogy a helyi légitársaságok költségszintje „abnormális” volt 2023-ban is, amikor pedig a kerozin ára alacsonyabb volt.

A Petrobrasra Luiz Inácio Lula da Silva, azaz Lula államfő kormányzata annak érdekében próbált nyomást gyakorolni, hogy csatlakozzon az állami erőfeszítésekhez, és vállalja át legalább részben a légitársaságok megmentésének terhét.

A mentési terv még sürgetőbbé vált, miután a Gol Linhas Aereas Inteligentes légitársaság január 25-én csődvédelmet kért. A lehetőségek között szerepel az üzemanyagadó csökkentése és a verseny fokozása a jegyértékesítő ügynökségek között.

Az állami segélycsomag összegéről egyébként még tárgyalnak, de a hírek szerint nem haladná meg az ötmilliárd reált, azaz az egymilliárd dollárt – tudta meg a Bloomberg. Bár ez messze nem annyi, mint amire a vállalatoknak szükségük volna, ám abban segítené őket, hogy fenntartsák működésüket, amíg átstrukturálják adósságaikat.

Ez egy olyan ágazat, amely mindig válságban van, és ez nem feltétlenül az üzemanyagárak függvénye. Nem fogjuk csökkenteni az árakat

– erősítette meg Prates.

A brazil légitársaságok a világjárvány óta kapkodnak levegőért, és a problémák az emelkedő üzemanyagárak, az új repülőgépek gyártásának késedelme, valamint a devizaárfolyamok ingadozása miatt egyre súlyosbodnak.

Egyedül a kereslettel nincsen probléma, amely annak ellenére fellendült, hogy a viteldíjak az elmúlt évben közel 50 százalékkal emelkedtek. A légi személyfuvarozóknak azonban gondot okoz a fogyasztók gyakori pereskedéséből eredő költségek kezelése is, ami visszatartja a további légitársaságokat a piacra lépéstől.