A Temu olyan gyártókat vásárol fel, amelyek korábban a divatipari versenytárssal, a Shein online kiskereskedelmi üzlettel álltak szerződésben. A Shein eközben a beszállítóit igyekszik megszűrni, mielőtt az amerikai tőzsdére lépne, és tavaly azokat a beszállítóit vette célba, akik nem feleltek meg a gyár méretére vonatkozó követelményeknek, és amelynek következtében több beszállító átállt a Temuhoz – írta a The Financial Times.

Temu,And,Shein,Apps,Seen,On,The,Screen,Of,Smartphone.
Fotó: Shutterstock

A tevékenységét a kínai gyártókkal szembeni amerikai ellenérzések miatt Szingapúrba áthelyező  Shein arra koncentrál, hogy szűkre szabott beszállítói hálózatával továbbra is nyomott áron kínálja termékeit a Z-generáció vásárlóinak. A Temu ezzel szemben árversenyre kényszeríti beszállítóit, így képes elérni például azt, hogy 4 dollárért kínáljon egy laptopot, vagy 9 dollárért egy autógumit. A Sheint a legutóbbi tőkeemlés 60 milliárd dollárra értékelte, a társaság éppen Peking jóváhagyására vár, hogy nyilvános részvénykibocsátást hajtson végre az amerikai piacon.

Öldöklő verseny

A tőzsdeaspiráns cég Kína-szerte küldte szét ügynökeit tavaly, ellenőrizendő beszállítóit, s arra jutott, hogy sokuk nem felel meg az általa támasztott követelményeknek; nem foglalkoztat legalább 50 embert, és üzemének alapterülete nem haladja meg a 800 négyzetmétert. A Shein ezt azért követeli meg, hogy elébe menjen azoknak a nyugati vádaknak, amelyek szerint „rabszolgamunkában” foglalkoztatja dolgozóit. 

A Temu számára ez a jelek szerint nem szempont. 

A kínai cég inkább online piactérként, mintsem közvetlen gyártóként igyekszik pozicionálni magát – szemben a Sheinnel, amely saját márkanevei alatt forgalmaz.

 A Shein előnyének tartják például azt, hogy hosszú távú kapcsolatokra törekszik beszállítóival, s ennek megerősítése érdekében gyorsabban fizet nekik, mint ahogy az az iparágban – például a Zaránál vagy a H&M-nél szokásos. Persze a Temu sem hagyja  magát, igyekszik elcsaklizni a Shein beszállítóit, s ezzel párhuzamosan olyan kínai beszállítókat keres, amelyek az Egyesült Államokban és Európában is rendelkeznek raktárakkal – nem titkolva, hogy az Amazon pozícióit kóstolgatják. Ezzel a lépéssel a vállalat szakít korábbi – s a kínai online kereskedők többségére jellemző – modellel, amely szerint a hazai pályán olcsón legyártott tömegtermékekkel, kínai raktárakból látják el piacaikat. 

Ennek hátterében az áll, hogy a Temunak két-három hétig tart, míg az amerikai piacra érkeznek árui, ehhez képest az Amazon két napon belül már szállít. A brit lapnak nyilatkozó Amazon-beszállítók szerint a kínai óriás ezzel árversenyre kényszeríti amerikai ellenlábasát.