Magyarországon is egyre népszerűbb és az egész világot meghódítja lassan – illetve kifejezetten gyorsan – a Temu nevű kínai webáruház, amely különféle termékek széles választékát kínálja rendkívül alacsony árakon. Az online vásárlás forradalmasítására törekvő webáruház olyan cégekkel száll versenybe, mint az Amazon vagy a szintén kínai Shein.

Az alacsony árak viszik sikerre a Temu üzleti modelljét 

Elég egy pillantást vetni a kínai webáruház oldalára vagy a Temu alkalmazására, hogy nyilvánvaló legyen, a vállalkozás sikerének titka az olcsóság, bár az is feltűnő, hogy a titok nem csupán ennyi. A Temu kínálata első ránézésre a józsefvárosi Négy Tigris piac kínálatát idézi, azonban a vásárlási kedvet az alacsony árak mellett a különböző ideiglenes kedvezmények, mások meghívásáért járó kuponok és mindenféle más sürgető, fogyasztásra buzdító üzenetek is fokozzák.

Portland,,Or,,Usa,-,Oct,20,,2022:,Temu,App,Is
A Temu üzleti modellje az olcsó árukra épül.
Fotó: Shutterstock

A filléres kacatok hihetetlen választéka (világító Halloween-gyűrűk, 5 darab 774,74 forintért, mini Mikulás-sapka ugyancsak 5 darab ugyanennyiért, szerszámok, hajgumik, sátrak, ruhák, kozmetikumok) csábító lehet az ilyesmit kedvelők számára, miközben az oldal igyekszik a felhasználókat minél gyorsabban minél több vásárlásra bírni.

A Temu egyre több helyen látható reklámjai ugyanezt a célt szolgálják, ahogy a pár órás villámakciók is. Azonban vannak, akiknek már sok az inger az e-diszkontban és a The Guardiannak nyilatkozva egyikük arról beszélt, hogy olyan, mintha mindig még egy lépésre lenne szükség az ígéretek valóra válásához, így a vásárlási élmény olyan, mint egy nyerőgép.

Meddig fenntartható a Temu üzleti modellje? 

A magas – egyes elemzések szerint akár évi 2 milliárd dollárt is elérő – marketingköltségek mellett kérdés, hogy meddig tartható a szokatlan olcsóság, ráadásul a Temu ellen a Shein már pert is indított, mondván, a cég megtévesztő módon úgy hirdeti magát, mintha a két webáruház azonos lenne.

További kérdéseket vet fel a beszállítók helyzete, mivel a Temu – szemben például a Sheinnel – igyekszik a promóciótól a logisztikáig mindent lefedni, csupán a gyártást meghagyva partnereinél. Azonban ez sokszor azzal jár, hogy a gyártók elveszíthetik az árak meghatározásának képességét is, így az olcsóság árát végső soron nekik kell viselniük, miközben nem tudnak hosszú távra tervezni. Mindehhez társul, hogy 

a gyártók csak lassan kapják meg pénzüket, mivel a Temu nem kapkod a fizetésekkel.

Kérdések merülnek fel azzal kapcsolatban is, hogy a Temu beszállítói alkalmaznak-e – például az ujgurok lakta Hszincsing tartományban – kényszermunkát, és mivel a cég főként egyéni vásárlóknak küld termékeket, még ha azokat nagyobb csomagban is adja fel, elkerüli a vámokat például az Egyesült Államok felé.

Az adatvédelem terén ugyan súlyos hibákat eddig nem tártak fel, de intő jelekkel már találkoztak azok, akik ezt vizsgálják, így például a Temu belföldi testvérvállalata, a Pinduoduo alkalmazását pont adatvédelmi aggályok miatt egy időre a Google is korlátozta piacterén. A fő kérdés azonban az a cég működése kapcsán, hogy képes-e megtalálni az egyensúlyt a platform és az azon keresztül értékesítő eladók között.