A megújuló energiaforrások aránya a közlekedésben uniós szinten 2022-ben elérte a 9,6 százalékot, ami 0,5 százalékpontos növekedés a 2021-es 9,1 százalékhoz képest, de még mindig 0,7 százalékponttal elmarad a 2020-ban elért 10,3 százalékos csúcstól – közölte az Eurostat.
Jelentős erőfeszítésre van tehát még szükség, hogy a közösség a megújuló energiaforrásokból származó energia felhasználásáról szóló uniós irányelvben 2030-ra kitűzött 29 százalékos célt elérje.
A tagállamok közül Svédország jár az élen, mivel már 29,2 százalékos arányban használja a megújuló energiaforrásokat a közlekedésben, azaz már el is érte a 2030-ra kitűzött célt. Finnország közlekedésében szintén nagyon magas, 18,8 százalékos a részaránya, bár még mindig mintegy 10 százalékponttal kell növekednie az évtized végéig.
A két északi országot Hollandia, Málta, Belgium, Dánia, Ausztria, Olaszország, Németország és Spanyolország követi, mindannyian 10 százalék körüli részesedéssel.
Magyarország hátulról a tizedik 7,76 százalékos részaránnyal, a legalacsonyabb hányadot Horvátországban mérték 2,4 százalékkal.
Lettországban 3,1 százalékot, Görögországban 4,1 százalékot regisztrálták. A legnagyobb növekedést 2021 és 2022 között Németországban (plusz 1,9 százalékpont), Hollandiában (plusz 1,8 százalékpont) és Magyarországon (plusz 1,6 százalékpont) mutatták ki, de ezek az arányok még akkor is elégtelenek a cél eléréséhez, ha 2030-ig fennmaradnak.
A legnagyobb arányban, azaz 4,6 százalékkal, a horvát közlekedésben csökkent a megújuló energiaforrások aránya, ám Lettország (mínusz 3,3 százalékpont) és Szlovénia (mínusz 2,8 százalékpont) is jócskán visszaesett.
A közlekedésben felhasznált megújuló energiaforrások közé tartoznak a folyékony bioüzemanyagok, a biometán és a közúti és vasúti közlekedésben felhasznált megújuló villamos energia.