Az ütközés Dánia partjainál történt, ez az első eset, hogy a kétes tulajdonosi körrel rendelkező, általában biztosítás és karbantartás nélkül hajózó, az orosz olaj szállítását végző „árnyékflotta” egyik tagját baleset érte.
Ezek a hajók általában igencsak leromlott állapotban vannak, a rozsdás hajótesteket sokszor a bontóból „szedték elő”,
hogy ismét sok százezer tonna, értékes, viszont igen környezetszennyező rakománnyal hajózzanak a világ tengerein. Az utak általában igen hosszúak, mert az európai országok nem vásárolják az orosz olajat, így a rakományt egészen Ázsiáig kell eljuttatni.
Az a legkevesebb, hogy a hajók gépészete megbízhatatlan, a legnagyobb veszélyt éppen a szétszerelés előtt álló, matuzsálemi korú, rozsdás hajótestek jelentik. Ezek ugyanis már nem elég merevek ahhoz, hogy ellenálljanak a nyílt tengeri hullámzásnak, áramlásoknak és viharoknak. A jelenséget úgy kell elképzelni, mintha egy autó alváza nem lenne elég merev, azaz erőhatásokkor elcsavarodna. Nem kell hosszan ragozni ennek veszélyeit.
Beszédes az is, hogy a nemzetközi hajózási társaságok bizonyos időnként teljes hajóparkjukat lecserélik, ugyanis az öregedő tankereket nem éri meg életben tartani – nagyon sokba kerülne a felújításuk. Nyilvánvaló, hogy az árnyékflotta hajói nem kapják meg a szükséges karbantartást, nem is beszélve a biztosítás sokszor teljes hiányáról.
Veszélyek a fókuszban
Az incidens, a 15 éves Andromeda Star olajszállító tartályhajóval történt, március 2-án. Az ügyben folyik a nyomozás, további részleteket a Dán Tengerészeti Hatóság nem közölt. A Bloomberg adatai szerint a hajónak március 4-én kellett volna berakodnia Urals kőolajat a balti Primorszk kikötőjében. Ehelyett azonban egy dániai javítótelepre ment, ahová március 17-én érkezett meg.
Fontos részlet, hogy egyelőre semmilyen környezeti hatása nem látszik az ütközésnek, de az incidens ismét feléleszti a félelmeket az árnyékflotta veszélyeire.
Ugyan a panamai zászló alatt hajózó óriás Oroszország felé tartott, tehát minden valószínűség szerint üres volt, azt nem tudni, hogy a kapitány rendelkezett-e a Dán-szoroson való áthajózáshoz szükséges speciális ismeretekkel.
Dánia egy régi egyezmény alapján mind a mai napig megengedi a szankcionált Oroszország számára, hogy hajói áthaladjanak a dán vizeken.
Kusza viszonyok
Az Andromeda Star tulajdonosai ismeretlenek. A tengeri adatbázisok szerint a hajó státusza „értékesített, új tulajdonosát nem hozták nyilvánosságra”.
A hajót egy Margao Marine Solutions OPC nevű cég üzemelteti, amelynek székhelye az indiai Goában található, és nem válaszolt a Bloomberg egyetlen levelére sem, telefonszámot pedig a hírügynökség nem talált a céghez. A hajó biztosításai sem ismertek, tény viszont, hogy nem szerepel a P&I Clubs honlapon, ahová az ütközések és környezetszennyezés ellen fedezetet nyújtó biztosítási szerződéseket vezetik fel. Iparági becslések szerint az orosz árnyékflotta 600 hajóból állhat.