Hiába a tetemes, 407 milliárd eurós (161 billiós vagyis 161 ezermilliárd forintos – ez már tizenkét nulla) befektetés 2022-ben, kétszer ennyire volna szükség ahhoz, hogy az elérje a zöldcéljait 2030-ra.

Wind,Turbine,In,Summer,Landscape,In,Front,Of,Cloudy,Sky
Kétszer ennyi beruházást igényel a dekarbonizáció. Fotó: Shutterstock

Átfogó, 22 szektort áttekintő jelentést készített a francia központú Institute for Climate Economics (I4CE), amelynek összegzése szerint növekszik ugyan a ráfordítás Európa-szerte, ám még lendületesebb szükséges, kivált, hogy világosan meghatározottak a célok a dekarbonizáció vonatkozásában. Az 1990-es értékekhez képest meghatározva

  • 2030-ig 55 százalékkal kéne csökkenteni a kibocsátást,
  • 2040-re 90-95 százalékkal,
  • 2050-re pedig el kéne érni a klímasemlegességet.

A legutóbbi teljes statisztikával rendelkező esztendőben, 2022-ben éppenséggel 9 százalékos volt a mérséklődés az előző évhez képest. 

Ez annak is köszönhető, hogy a kutatás szerint 407 milliárd euróra becsülhetők a reálgazdasági beruházások, ami ugyancsak javulás a korábbiakhoz képest, ám nem elegendő. 

Ez nemcsak a think-tanknek, hanem az Európai Bizottságnak (EB) is feltűnt, hiszen a 2030 és 2050 közötti két évtizedre csak az energetika és a közlekedés tekintetében évi 1500 milliárd eurót (592 billió forintot) jelölt meg befektetési szükségként.

Kétszer ennyi beruházás és átfogó terv is kéne

Zászlajára tűzte a témát Ursula von der Leyen is, amikor nemrég bejelentette, hogy második ciklusra is elvállalná az EB vezetését.

E szándékot húzta alá az EB éghajlat-politikai főigazgatója, Kurt Vandenberghe is, aki szerint a dekarbonizáció kapcsán is olyan határozott tervezetcsomagra van szükség, amilyen 2015-ben a Juncker-terv volt a 2000-es évek globális pénzügyi és euróövezeti adósságválsága által okozott beruházási hiány orvoslására.

A főigazgató kifejtette azt is, hogy bőven vannak projektek, amelyek készen állnak a megvalósításra, csak forrásra lenne hozzájuk szükség – kívülről vagy akár belső átcsoportosítással.

Hungary,-,Szélturbinák,Szélmalom,Energy,Farm,Wind,Turbines
Haladni kéne a kibocsátáscsökkentéssel. Fotó: Shutterstock

Az I4CE elemzése szerint a zöldberuházási gondok enyhítéséhez, megszüntetéséhez „átfogó megközelítésre” lesz szükség, amely magában foglalja a szabályozást, a szén-dioxid-árképzési politikát és az EU-s közfinanszírozást.

Ehhez azonban olyan politikai kérdésekkel kell foglalkozni, mint az uniós költségvetési szabályok reformja (erről az Európai Parlament és a tanács már megegyezett), az uniós alapok szerepe a „zöldpolitika” támogatásában, valamint az uniós finanszírozás lehetséges új forrásairól szóló vita – tette hozzá Tóth Bettina, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Európa Stratégia Kutatóintézetének munkatársa.

Mit lép majd Von der Leyen?

Az EU-s ügyekkel foglalkozó szakhonlap, az Euractiv megjegyezte: a tanulmányban olvasható, évi 813 milliárd eurós (321 billió forintos) befektetési igény jókora terhet ró a teljes európai politikai közösségre a következő ciklusban, azaz nagy szerepe lehet a júniusi európai parlamenti (EP) választásokon.

Idevág, hogy a várakozások szerint jobbra tolódik majd az EP egyensúlya, így Von der Leyennek feltehetőleg még óvatosabban kell manővereznie, ami viszont a támogatói bázisához hozzájáruló zöldek ellenkezését válthatja ki.

Számunkra központi kérdés, hogy Ursula von der Leyen hajlandó-e támogatni a zöldátállást a növekvő szélsőjobbos nyomás dacára is

– közölte a német Henrike Hahn zöld-EP-képviselő.

Persze máshol sem megy könnyen a zöldítés: például az, hogy Kína teljesíteni tudja-e dekarbonizációs céljait, nagymértékben attól függ, hogy a döntéshozók és az ipar képesek-e csökkenteni az ország szénfüggőségét – az ország a globális szénfogyasztás 53 százalékát adja.