Parkolókká váltak a legnagyobb európai kikötők, ahol hónapok óta halmozódnak fel a kínai elektromos autók, mivel a gyártóknak és a forgalmazóknak is az eladások visszaesésével és a szűkülő logisztikai keresztmetszetekkel kell megküzdeniük – írta a Financial Times.

Parked imported cars and gantry cranes on the quayside at Zeebrugge container port, Belgium kínai elektromos autó
Eladhatatlan kínai elektromos autók tömik el az európai kikötőket / Fotó: GettyImages

Az üzemeltetők és az európai autóipar vezetői súlyos torlódásokra figyelmeztetnek Európa legnagyobb kikötőiben, ahol ezrével porosodnak a kínai elektromos autók, miután az ázsiai gyártó a szállítás megrendelése nélkül importálják a járműveiket, és lerakatnak használják az átmeneti helyeket.

A távol-keleti gyártók raktárt csináltak a parkolóinkból ahelyett, hogy továbbszállítanák azokat a kereskedőknek. Ezzel pedig nem vagyunk egyedül, mindenki hasonló problémával küzd

– olvasható Antwerpen–Brugge-i kikötő hivatalos közleményében, amelynek zeebrugge-i terminálja Európa legforgalmasabb autóimportkapuja.

Egyes autóipari szakértők szerint a felhalmozódást az okozza, hogy a kínai gyártók nem tudják olyan gyorsan eladni a járműveiket a kontinensen, mint amire a tavalyi, átmeneti keresletrobbanás után számítottak.

A járművek közül sokan akár 18 hónapig is álltak a kikötők lerakataiban, miközben az importőrök a papírmunka és az engedélyek késleltetéséve próbálják fenntartani a helyeket termékeik számára – sok modellnél ez addig tart, amíg azt el nem tudják adni egy forgalmazónak vagy a felhasználóknak.

BYD és társai: a japán receptet vagy a totális lerohanás taktikáját alkalmazzák?

A kínai elektromos autók invázióját megállítani aligha lehet. Észszerű keretek közé szorítani viszont mind Európának, mind Amerikának elemi érdeke, ha nem akar kapitulálni a BYD és társai agresszív piaci terjeszkedése láttán.

A kereskedelmi csomópontokban kialakult káoszra a kínai ipari vezetők is felhívták a figyelmet, akik a jelenlegi importtaktikák megváltoztatására és a gyártás visszafogására szólították fel a hazai márkákat.

Az EV-forgamazóknak javítaniuk kell az értékesítés utáni szolgáltatásaikon, és véget kell vetnünk a »gerilla autóexportnak«, amely kedvezőtlen helyzetbe sodor minket

– nyilatkozta Cui Dongshu, a Kínai Személyautó Szövetség főtitkára, aki szerint a fennakadások az egész iparágra rossz fényt vetnek, és rontják az ázsiai modellek esélyeit az európai piacon.

"BYD Explorer No.1" docks in Bremehaven kínai elektromos autó
A BYD és más kínai elektromos autógyártók tavaly megrohamozták az európai piacot / Fotó: AFP

Csökkenő kereslet, csökkenő támogatás

A BLG Logistics terminálüzemeltető, amely Európa második legforgalmasabb járműkikötőjében, Bremerhavenben működik, elmondta, hogy a tartózkodási idők azután kezdtek el megugrani, hogy az Olaf Scholz kancellár vezette német szövetségi kormány tavaly leállította az elektromosautó-vásárlások támogatását.

A gyenge kereslet és a tömött parkolók ellenére több kínai gyártó – köztük a BYD, a Great Wall, a Chery és a Saic – is jelentősen meg akarja növelni az európai importot, abban bízva, hogy a nyugati piacoknak nagyobb az étvágya az otthon már eladhatatlanná váló EV-kre.

Kína autóexportja 2023-ban 58 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban, ami a járműpiac jelentős átrendeződését idézte elő. Az idei év első két hónapjában azonban már az látszik, hogy az eladások nem követték a beszállítási hullámot, és az európai vásárlók továbbra is hűségesek a belföldi, valamint a japán és koreai márkákhoz.

A kikötői torlódás azonban csak a legújabb tünete a kész autók szállítására szolgáló globális rendszer gyengeségének.

Az Automotive Logistics szerint az iparág már hónapok óta küzd a hajókon lévő kapacitáshiánnyal, miután a kínai megugrása miatt a járművek távolsági szállítása 17 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest. A problémákat tovább súlyosbították a vörös-tengeri támadásokat követő terelések, amelyek jelentősen meghosszabbították a hajók menetidejét.

A kikötőkben kirakodott elektromos autók kiszállítását pedig egy jelentős fuvarozóhiány akadályozza, mivel Európában teherautóból és sofőrökből is kevesen vannak ahhoz, hogy kielégítsék a világjárvány óta fellendülő szállítási keresletet. Ráadásul a nagyobb nyugati márkák, amelyeknek régóta szerződéseik vannak a fuvarozókkal, prioritást élveznek a fiatal kínai cégekkel szemben.

A magyarok elfordulnak a Teslától, többen kínai elektromos autót választanának

A villanyautosok.hu kérdőívét kitöltők legnagyobb számban a kínai BYD autóira adták le a pályázataikat. A második helyen a Tesla végzett, a Volvo lett a harmadik. Ez azért is érdekes, miután a Tesla 2023-ban rendkívül népszerű volt Európában, de úgy látszik, hogy a Szegedre érkező kínai gyártó képes kifogni a szelet a vitorlájából.