
A Gazprom lesz Kína fő gázszállítója
A Gazprom 2027-ben megkezdi a gázexportot Kínába az úgynevezett távol-keleti útvonalon – mondta Alekszej Miller vezérigazgató a társaság közgyűlése utáni Telegram-nyilatkozatában, amelyet a Bloomberg idéz. Ez évi 10 milliárd köbmétert jelent a China National Petroleum Corp.-pal 2022 februárjában aláírt megállapodás értelmében. Nagyjából ennyi Magyarország éves gázfelhasználása.

A Szibéria Ereje gázvezetéken az orosz társaság 2025-től már évi 38 milliárd köbméter gázt juttat Kínába. Alekszej Miller szerint akkortól, hogy majd teljes kapacitással működik a Szibéria Ereje és a távol-keleti útvonal, Oroszország lesz Kína legnagyobb gázszállítója.
Nem fizet osztalékot a Gazprom
A Gazprom jelenleg a nagyszabású beruházási projektekre összpontosít – ezt már az orosz Interfax hírügynökség idézte Alekszej Miller közgyűlési kommentárjából. A közgyűlés egyébként a 2023. évi osztalék kifizetése ellen szavazott. A 2024. évi befektetés ezer milliárd 2573 rubelre becsülhető az előz évi 3119 ezer milliárd rubel után. A vezérigazgató olyan beruházásokról beszélt, amelyek évtizedekig működnek Oroszország és több millió orosz érdekében. „Hazánknak a földgáz a legfontosabb erőforrás, amely segíti a gazdaság, az ipar és a lakásépítés növekedését, és javítja embereink életminőségét” – mondta Miller.
Nagy iráni gázprojektről érkezett hír
A Gazprom iráni kivitelre is készül. Az erre vonatkozó stratégiát a National Iranian Gas Companyval (NIGC) dolgozza ki, az ezt rögzítő dokumentumot már aláírták. A Gazprom jelzése szerint a vezetékes szállításra vonatkozó, hosszú távú szerződésekről lesz szó, de a cső nyomvonaláról még nem szól a hír. Vélhetőleg éppen az az, amit még meg kell határozni. A dokumentumot az orosz gázkonszern küldöttségének iráni látogatása keretében írták alá. Iránban Alekszej Miller számos egyéb energetikai együttműködésről is tárgyalt Dzsavad Oudji iráni olajminiszterrel.
Korábban a Gazprom 40 milliárd dollár értékben írt alá dokumentumokat Iránban, a projektek egy részének a közeljövőben el kell kezdődnie. A megállapodások között szerepelt a kisi és az észak-fárszi gázmezők közös fejlesztése, és az exportcélú LNG-létesítmények építése.
Ismét emelkedik Európában az orosz gázszállítás részaránya
Moszkva két éve először, májusban ismét több gázt szállított az uniós országok zömébe, mint Washington. Ebből is látható, hogy a politika gyakran nem veszi figyelembe a piac, a reálszféra elvárásait.
Saját LNG-flottája lesz Oroszországnak
Az Equasis hajókövető ügynökség jelentése szerint az idén már nyolc LNG-szállítót vásárolt egy ismeretlen dubaji cég.
- Ebből négy jégosztályú, és mindegyik nagyon gyorsan engedélyt kapott az Északi-tengeri útvonalon (NSR) való hajózásra. Az Asya Energy gázszállító nemrég már navigálhatott a Vörös-tengeren.
- Az év eleje óta ez volt az első LNG-szállító, amely ezen az útvonalon közlekedik. A 2022-ben alapított Nur április óta már három LNG-szállítót üzemeltet – a Pioneer, a New Energy és a Mulan.
- Az Equasis azt jelzi, hogy további négy jégvédett gázszállító a dubaji székhelyű White Fox Ship Management tulajdonába került.
Az Orosz Föderáció a közelmúltban jóváhagyta a hajók áthaladását is a Jeges-tenger vizein. Oroszország már a negyedik legnagyobb LNG-exportőr a világon. „Érthető, hogy az orosz vállalatok az „árnyék” olajflottához hasonló gázszállító flottát akarnak kialakítani” – mondta az Európai Kőolaj-export Tanács. Az árnyékflotta kiépítésének szükségessége kapcsán az orosz lap emlékeztet, hogy
kilenc hónap múlva már nem rakható át orosz LNG európai kikötőkben, északi-sarkvidékről érkező sem.
A katari és amerikai projektek beindítása után Európa teljesen kitilthatja az orosz LNG-t. Ennek alapján egy olyan flotta létrehozása, amelyre a Nyugat nem figyel, teljesen logikus lépés.