BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
BYD New energy vehicles exported at Lianyungang Port

Vámvita: Kína bekeményít, válaszlépésekkel fenyeget

Fogadásokat lehet kötni arra, meddig maradnak a kínai villanyautókra júliustól bevezetendő uniós büntetővámok. Peking ugyanis jelezte, hogy arányos válaszlépéseket tesz, és a Kereskedelmi Világszervezetet kéri fel döntőbírónak a vámvitában. Az egyeztetések eközben megkezdődtek, a német gazdasági miniszter Kínában próbál békét kötni.

Robert Habeck német gazdasági miniszter a jövő héten Kínába utazik, hogy próbálja eloltani, vagy legalábbis lokalizálni a kínai elektromos autókra kivetett, 38,1 százalékban maximált büntetővámokkal keltett tüzet. A vámvita és következményei ugyanis a német autóipar számára rendkívül kedvezőtlenek. 

vámvita - Robert Habeck
Robert Habeck német gazdasági miniszter a vámvita rendezésére Kínába utazik / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A németek az Európai Bizottság által a héten bejelentett vámintézkedés céljával – az állami támogatásban részesülő kínai villanyautók versenyelőnyének lenullázásával – egyetértenek, annak felvázolt módszerével viszont nem. 

Habeck már áprilisban jelezte, hogy a Kínával szembeni vámokról szóló döntés nem lehet automatikus, hanem azt végső soron a politikusoknak kell meghozniuk. Ezt a célt szolgálják Habeck kínai miniszterekkel folytatandó tárgyalásai is.

Vámvita: odavissza szívnak a német autógyártók

Berlini források szerint a kormány azon lobbizik, hogy megakadályozza a kínai elektromos járművekre kivetett új uniós vámok hatályba lépését, vagy ha nem tudja, akkor a fájdalomküszöb alá szorítsa az alkalmazott, az autógyártók pekingi beágyazottságától függően kialakított vámtarifákat. 

A német delegációtól azt várják, hogy a közvetlen tárgyalások során közös nevezőre jusson a kínaiakkal, ennek megfelelően optimistán indulnak útnak. A németek úgy látják, nincsenek egyedül a vámellenes álláspontjukkal az unión belül sem. 

Az idő mindenesetre sürget, a büntetővámok a mai menetrend szerint július 4-ével élesednek

– ha addig nem lesz áttörés. Akkortól az eddigi általános 10 százalékról 48,1 százalékig terjedő skálán vámolják a Kínából egyre nagyobb mennyiségben behozott villanyautókat. A német autógyártók közül a Volkswagennek, a Mercedes-Benznek és a BMW-nek kulcsfontosságú a büntetővám eliminálása, mert jelentős a kínai exportjuk, ráadásul a távol-keleti országba kitelepített gyártásukból hazahozott autóikra is érvényes lesz a vám, tehát két oldalról fog fájni nekik a brüsszeli döntés. 

A kínai elektromosautó-export megoszlása
 

Az ugyanis nem lehet kérdés, hogy a kínaiak nem tűrik szótlanul a kereskedelmi háború kialakulásához vezető hadüzenetet. S mire a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) elé kerülő ügyben döntés születik, addigra a felek már súlyos sebesüléseket szenvednek. 

Igaz, a helyzet elmérgesedésének a megelőzése mindkét félnek az érdeke, ám valahogy úgy kell dűlőre jutniuk, hogy mindketten győzelemként kommunikálhassák a leendő kompromisszumot. Az EU rögtön hagyott is egy kiskaput azzal, hogy a szerdai döntés felülvizsgálata bármikor elképzelhető.

Kína visszavág, és ez fájni fog 

Ami biztos, Peking nem hajlandó lemondani az autóiparát fejlesztő központi támogatásokról, ezt jelzi egy friss bejelentés, amelynek értelmében kétmillió dolláros vissza nem térítendő támogatást kaphatnak azok az autógyártók, amelyek töltési infrastruktúrájukat a sencseni villamos művek rendelkezésére bocsátják szabályozási céllal, azaz eltárolt energiájukat szükség esetén „kölcsönadják”.

A kínai vezetés egyértelmű protekcionista magatartásként értékelte a kínai elektromos járművekre kivetett uniós vámokat, és azokat a szükséges mértékben megtorolja – ezt a kereskedelmi minisztérium tette világossá szóvivője útján. 

Hozzátették, hogy a törvénytelen eljárást a WTO elé viszik. 

Válaszlépésként rögtön adódik a nagy lökettérfogatú benzines és dízeljárművek 25 százalékos büntetővámjának bevezetése, amit környezetvédelmi okokkal is magyarázhatnak, ha szükséges. 

Cutting and packaging centre for sausage products opens
Jamón serrano – a spanyol sonkakülönlegességet extra vámmal sújthatják a kínaiak / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A berlini Merics piackutató szerint kézenfekvő megoldás még az uniós eredetű élelmiszerek és alapanyagok importvámjának emelése, ezek között példaként a sajtot és a sertéshúst említi. 

A francia konyak importvolumene ugyan nem mérhető a kínai autóexportéhoz, mégis Peking ezen keresztül vágott vissza tavaly ősszel a villanyautókra elrendelt uniós vizsgálatra. A likőr- és konyakvizsgálat eredményeit még nem közölték, de alulról jövő kezdeményezésként már el is indult a következő, miután 

a kínai gazdák bepanaszolták a szerintük dömpingárakkal dolgozó uniós húsexportőröket. 

Aligha kétséges, hogy a vizsgálat talál rést a falon, s ennek leginkább a spanyol húsipar mint vezető exportőr látja majd a kárát. Kína tud találni még olyan területeket, amelyek egy-egy uniós tagállam fontos exportcikkét érintik, s vizsgálatok sorát indíthatják el – könnyen előrelátható végeredménnyel. Jacob Gunter, a Merics vezető elemzője azt viszont biztosra veszi, hogy a Kína számára szükséges cikkek védelmet élveznek.

Versenyképességben lemaradtak az európai autógyártók 

Ha maradnak az emelt uniós vámok, a becslések szerint évi közel kétmilliárd eurós többletkiadással jár a kínai járműexportőrök részére. Innentől az a kérdés, hogy ezt ki tudják-e gazdálkodni úgy, hogy még maradjon is valamennyi haszon az exporton. 

Amerikában simán elintézték, hogy ne kelljen ezen merengeniük a kínai gyártóknak: a villanyautó-importra augusztustól elrendelt százszázalékos büntetővám el is döntötte a kérdést.

A Chery időben lépett, Barcelonába hozza az Omoda e-SUV gyártását / Fotó: AFP

A távirati iroda a Kiel Institute német gazdaságkutatót idézi, amely szerint a kínai villanyautó-import csökkenését részben ellensúlyozni lehet az EU-n belüli termelés növelésével, de ez a fogyasztói árak óhatatlan emelkedéséhez vezet. 

A magasabb energia-, anyagárak és munkaerőköltségek miatt az európai autógyártás árai nem versenyképesek a kínaival, 

s ha ezt a rést valamilyen módon nem tudják szűkíteni, akkor hosszabb távon az európai autóipar vesztésre van ítélve. Az uniós gyártókapacitások és a japán-dél-koreai import egyébként Európa autóellátásához bőségesen elegendő, ez a kínaiak megjelenése előtt is biztosított volt. 

Az viszont feltétlen pozitív hír, hogy az Európába hozott kínai autógyártással helyben mérkőzhetnek majd meg a fogyasztókért a cégek. Unión belüli, azaz vámmentes terméknek számítanak majd 

  • a BYD szegedi járművei és
  • a Cherynek a spanyol Ebróval közös barcelonai gyárából kijövő Omoda márkanevű (azaz O mint oxigén + moda mint divat) autók. 

A vámnak ösztönző hatása lehet a beruházások felfuttatására, a kínai autóipar európai megtelepedésére.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.