
Az uniós vámok ellenére tovább terjeszkedik külföldön a BYD
Megnyitotta csütörtökön új thaiföldi gyártóüzemét a kínai BYD, amelyet a jelek szerint sem a gyengülő piac, sem pedig az ideiglenesen életbe lépett európai vámok nem rettentenek el a további külföldi terjeszkedéstől.

A Bangkok délkeleti ipari részén található gyár 490 millió dolláros beruházással épült, a kapacitása évi 150 ezer autó, és eleinte a teljesen elektromos járművekre összpontosítanak, később azonban készítenek majd tölthető hibrideket is, mondta az avatáskor Vang Csuan-fu, a sencseni székhelyű autógyártó vezérigazgatója.
Az üzem az AFP francia hírügynökség tudósítása szerint
tízezer munkahelyet teremt.
Gyümölcsöző együttműködés
Kína 2022-ben előzte meg Japánt Thaiföld legnagyobb külföldi befektetőjeként, és az együttműködés Bangkok számára is hasznos, mert Peking segítségével akar az elektromosautó-gyártás regionális központjává válni. Az ország már tavaly Délkelet-Ázsia legnagyobb autógyártója és -exportőre volt, és a régió második legnagyobb piaca Indonézia mögött, de át akar térni a hagyományos gépjárművekről az elektromos autók (EV) felé.

A Tesla ugyan az első negyedévben visszaszerezte a BYD-tól a globális piacvezetői helyet, a kínai gyártó nem adta fel a nemzetközi terjeszkedési terveit, tovább próbálkozik második gyártóüzem létesítésével az Európai Unióban, miután otthon keserű árharcot vív 128 EV-versenytárssal. A többségük kisvállalat, csak húsz gyártó éri el (egyenként) a hazai piaci részesedés legalább 1 százalékát.
A kínai elnök gratulált az Európai Tanács új elnökének
Az EU csütörtökön léptette életbe ideiglenesen a kínai EV-kre kivetett vámokat, de előtte Hszi Csin-ping elnök még felhívta telefonon António Costát, az Európai Tanács új elnökét, hogy gratuláljon neki.
Hszi hangsúlyozta, hogy „nagy jelentőséget tulajdonít a kínai–európai uniós kapcsolatok fejlődésének”,
miközben Európa készül a pekingi megtorló intézkedésekre és a vámháború új frontjának megnyitására.

A Reuters tudósítása szerint a kínai elnök megismételte, hogy országa „elkötelezett az átfogó stratégiai partnerség fejlesztése mellett” az EU-val. „Kína mindig is úgy tekintett Európára, mint a többpólusú rend fontos pólusára” – tette hozzá.
Az ET elnökeként Costa feladata lesz konszenzust teremteni a 27 tagállam között, amelyek némelyike még habozik, hogy támogassa-e a kínai vámokat, míg Németország az utolsó pillanatig foggal-körömmel harcolt ellenük.
Közben körvonalazódik a pekingi válaszlépések sora is. Kína keményen visszavághat, büntetővámokat vezethet be az európai konyakra, sertéshúsra és luxusautókra – mindegyik lehetőség felmerült az utóbbi időben, és mindegyik az EU más-más tagállamának fájna nagyon.



