
Vámháború: Kína emeli a tétet, célba veheti az európai autókat is
Élesedik a vámháború Kína és az Európai Unió között. A kínai autógyártók sürgetik a pekingi kormányt, hogy az uniós intézkedésekre válaszul emelje meg az európai robbanómotoros autók importját sújtó vámokat – tudósított a Global Times.

Az Európai Unió július 4-től emelte meg brutálisan a kínai elektromos autókra kivetett vámokat; a legmagasabb tarifa 38,1 százalék. Peking már reagált: bár ezt nem mondhatták ki, nyilvánvalóan válasz volt a brüsszeli lépésre az európai sertéshúsimport ellen indított dömpingvizsgálat.
Ez azonban nem elégíti ki a kínai autógyártókat és ágazati csoportokat, amelyek képviselői a lap információja szerint egy keddi, zárt ajtók mögött tartott egyeztetésen javasolták
a jelenleg 15 százalékos importvámok 25 százalékra emelését a nagy méretű, EU-ból importált személyautók esetében.
A Reuters a hírrel kapcsolatban emlékeztetett, hogy az EU kereskedelmi politikája egyre protekcionistábbá válik Kínával szemben, Brüsszel próbálja megvédeni az egységes piacot a tömegesen termelt, olcsó kínai áruktól.
A Global Times egyébként egy hónapja számolt be először a kínai gyártók javaslatáról, és kínai illetékesek is utaltak rá, hogy elképzelhető ez a fajta válaszlépés.
Az intézkedésnek komoly hatása lenne, mivel az EU tavaly 19,3 milliárd euró értékben adott el autót Kínába (egy euró 396,3 forint).
A sertéstenyésztőknek fájni fog
Az európai sertéságazat képviselői elismerik, hogy hatalmas veszteséget okoz majd nekik, ha Peking importvámokkal sújtja őket, és ezt erősítette meg a Global Timesnak egy csak Maként nevesített kínai iparági forrás.
Ha a sertésipari termékeket nehéz lesz Kínába exportálni, akkor az európai termelők aligha találnak elég nagy piacot a kiváltására, ami nyilvánvalóan hatással lesz az uniós sertésárakra, tovább sújtja az európai agrárágazatot. Utána pedig nehéz lesz talpra állni
– vélekedett.
Ugyanezt emelte ki Arnaud Rousseau, a legnagyobb francia agrárszövetség, az FNSEA elnöke is. „Aggódunk. A sertés bizonyos részeit nem fogyasztják Európában, ezeknek piacot kell találni, és Kína fontos piac. Gyorsan bajba kerülhetünk, ha nem tudunk egyes országokkal kereskedni” – nyilatkozta a Reutersnek.

A Global Times idézte Ksenija Simovicot, a legnagyobb európai agrárlobbi, a Copa-Cogeca vezető kereskedelmi tanácsadóját is, aki közölte, hogy ez a számukra elfogadhatatlan.
Az Európai Bizottságnak gondoskodnia kell róla, hogy ne megint az agrárágazat fizesse meg a más szektorokat érintő viták árát
– jelentette ki.
Felkészül: a tejipar
A kínai válaszcsapásoknak ráadásul még nincsen végük , a lap értesülése szerint a kínai vállalatok kérni fogják a kormánytól azt is, hogy indítson vizsgálatot az uniós tejipari import állami támogatásával kapcsolatban is.
Az uniós országok 2022-ben kétmilliárd, tavaly 1,7 milliárd euró értékben exportáltak tejipari termékeket Kínába.
Az EU az ország második legnagyobb tejipari beszállítója,
a teljes tavalyi import 36 százalékát adta.
A 27-eket Új-Zéland előzi csak meg 5,25 milliárd dolláros exporttal, a harmadik helyen Ausztrália áll 848 millió dollárral (egy dollár 368,7 forint). Mindkét ország kötött azonban szabadkereskedelmi megállapodást Kínával, ami lehetővé teszi a vámmentes exportot és importot.
A Reuters emlékeztetett, hogy egyelőre nem lehet ugyan tudni, pontosan milyen termékek esetében indíthatnak vizsgálatot, de a legfőbb uniós exporttermék
- a tejsavópor,
- a tejszín
- és a friss tej.
A holland, a francia, a német, az ír és a dán tejipar lesz leginkább érintett.




