Hatnak a büntetővámok, visszaesett a kínai villanyautó-import – átmenetileg
A Kínából importált elektromos autókra július eleji hatállyal kivetett uniós büntetővámokra válaszul jelentősen visszaesett a múlt hónapban az Európai Unió tagállamaiban forgalomba helyezett kínai villanyautók száma – derül ki a Dataforce nem teljes körű adataiból.

A számait már közlő 16 uniós tagállamban együttesen 45 százalékos csökkenést mutattak ki júniushoz képest, ám érdemes megjegyezni, hogy épp a büntetővám bevezetésére készülve az utolsó pillanatban még rengeteg kínai villanyautót vámoltattak az eredeti 10 százalékos tarifával és adtak át a kereskedőknek júniusban, amivel magasra emelték a bázist.
Célt értek volna a büntetővámok?
A júliusi visszaesés összetétele is meglehetősen vegyes volt, hiszen a BYD még így is háromszor annyi elektromos autó adott el az adatot szolgáltató 16 ország piacán, mint egy évvel korábban. Vele szemben a kínai állami SAIC-hoz tartozó MG júliusban 20 százalékos visszaesést könyvelhetett el az egy évvel korábbihoz képest, míg a Polestar eladásai 42 százalékkal csökkentek.
A BYD előretörésében szerepet játszott a németországi foci-Eb is, amelynek egyik főszponzora volt, s így a nevét és az autóit nézők millióival ismertethette meg.
A BYD európai árstratégiája egyelőre változatlan marad a vámok után is.
A cég augusztus 6-án Lengyelországban bontott zászlót, s jelezte, hogy készen áll a magasabb vámokkal együtt élni, mivel gyártást hoz Magyarországra, Szegedről vámmentesen ellátva az európai piacot.

A kínai exportőrök részéről hatalmas nyomást érezhettünk júniusban a készleteik kisöprésére – mondta a Bloombergnek Matthias Schmidt, hamburgi független autóipari elemző. A júliusi adatokból viszont hiba lenne azt a téves következtetést levonni, hogy az európai piacra szemet vető olyan gyártók, mint
- a BYD,
- a Chery,
- a Nio,
- a SAIC (MG)
gyökeresen átértékelnék exportstratégiájukat és átrajzolnák terjeszkedési terveiket. Az említett gyártók és társaik a 2019-es alaphelyzetből kiindulva folyamatosan növelték részesedésüket az európai elektromosautó-piacon, s a Dataforce adatai alapján idén júliusban már 8,5 százalékos volt a részesedésük az egy évvel korábbi 7,4 százalékkal szemben.
Bár a villanyautók még mindig csak egy kis szeletét képezik az európai újautó-forgalomnak, idővel a belső égésű autók kivonulásával dominálni fognak. De ez még nagyon messze van, és a robbanómotoros járművek forgalomba helyezési tilalmát 2035-re tevő brüsszeli tervet is könnyen – és indokoltan – módosíthatják.
Novemberig biztosan maradnak a büntetővámok
Az új uniós büntetővámokat azt követően vezették be, hogy egy tavaly szeptemberben elindított uniós vizsgálat megállapította: Peking olyan mértékben támogatja a kínai elektromos autók gyártását és exportját, hogy azzal torzítja a szektorban folyó versenyt és árt az európai autóiparnak. Az esélyegyenlőség jegyében Brüsszel különböző mértékű büntetővámokkal sújtotta a kínai autógyártókat a 10 százalékos alaptarifa felett. A pluszteher
- a BYD esetében 17,4 százalék,
- a Geely 19,9 százalékot
- az SAIC (MG) 37,6 százalékot
fizethet extraként. A büntetővám véglegesítése novemberben esedékes, amennyiben addig a válaszlépéseken dolgozó kínai vezetéssel nem sikerül békét kötni, megelőzendő egy mindkét fél számára áldozatokkal járó kereskedelmi háború kirobbanását.


