BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Alig nőttek tavaly az európai autóeladások

A négy nagy európai piacból tavaly csak Spanyolország adott gázt, a többi fékezett. Ha csak a decembert nézzük, akkor azonban már az eladások gyorsulása látható, de az elektromos átállásra nem áll készen az európai autóipar.

Az európai autógyártó problémáinak taglalása során gyakran esik szó a zuhanó kínai eladásokról, ám az iparág problémáinak jelentős részéért felel a gyenge hazai kereslet is. Ezt támasztják alá az európai autógyártókat tömörítő ACEA kedden közzétett adatai is, melyek szerint az Európai Unióban tavaly mindössze 0,8 százalékkal nőtt a forgalomba helyezett új autók száma.

autó
Nem autókra költötték a pénzüket az emberek tavaly Európában / Fotó: Northfoto

Spanyolország húzta az európai autópiacot tavaly

A gyenge növekedés hátterében az áll, hogy a négy legnagyobb piacból csak Spanyolország tapasztalt növekedést, 7,1 százalékos mértékben, míg Franciaországban (mínusz 3,2 százalék), Németországban (mínusz 1 százalék) és Olaszországban (mínusz 0,5 százalék) csökkentek az eladások.

A decemberi adatok azonban már jelezhetik a fényt az alagút végén, hiszen az elmúlt év utolsó hónapjában az uniós eladások 5,1 százalékos növekedése volt tapasztalható éves szinten. Itt is Spanyolország telesített a legjobban: 28,8 százalékkal nőtt a forgalom, míg Franciaországban enyhe, másfél százalékos bővülés volt tapasztalható. 

A németországi és olaszországi eladások 7,1 és 4,9 százalékkal estek decemberben.

Az elektromos autók nem fogytak jól Európában

Az elektromos hajtású autók terjedése megtorpant az unióban tavaly, decemberben ezek csak a harmadik legnépszerűbb hajtást képviselték 15,9 százalékos részesedésükkel, ami az jelenti, hogy az év egészében a forgalom 13,6 százalékát adták, megelőzve a 11,9 százalékot adó dízeleket, de elmaradva a benzines autók 33,3 és a hibridek 30,9 százalékos részesedésétől.

Ha csak a december hónapot nézzük, az elektromos autók eladásai 10,2 százalékkal maradtak el az egy évvel korábbitól, főként a német (mínusz 38,6 százalék) és francia (mínusz 20,7 százalék) eladások zuhanása miatt. Az egész éves eladások 5,9 százalékkal maradtak el az egy évvel korábbitól.

A hibridek népszerűsége töretlen

A plug-in hibridek eladásai a közösség egészében 4,9 százalékot nőttek decemberben éves szinten, főként a 44,9 százalékkal bővülő francia piacnak köszönhetően, de Németországban is 6,8 százalékkal több ilyen autót adtak el decemberben, mint egy évvel korábban. Az év egészét nézve azonban a plug-in hibridekből is 6,8 százalékkal kevesebb fogyott, mint egy évvel korábban.

A sima hibridek eladásai 33,1 százalékkal bővültek tavaly decemberben, így piaci részesedésük a hónap során elérte a 33,6 százalékot is, amivel immár negyedik hónapja zsinórban megelőzték a benzines autókat is.

A benzines autók eladásai decemberben 1,8 százalékot estek, hiszen Spanyolország (16 százalékos növekedés) kivételével mindegyik nagy piacon visszaestek az eladások, leginkább Franciaországban (23 százalékos csökkenés). A benzines autók tették ki a decemberi európai eladások 29,6 százalékát. A dízelüzemű autók eladásai 15 százalékot estek decemberben éves szinten.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.