Az európai autógyártók arra kérik Brüsszelt, hogy kössön alkut Donald Trump megválasztott amerikai elnökkel, és vizsgálja meg, hogy mi a teendő a kereskedelmi háború elkerülése érdekében.
Az európai autóipar érdekvédelmi szervezete, az ACEA csütörtökön arról írt az Európai Unió vezetőinek küldött levelében, hogy ne válaszcsapásokkal reagáljanak Trump esetleges vámjaira. A lobbiszervezet szerint inkább egy nagy alkut kellene kötni Washingtonnal a kereskedelmi konfliktus elkerülése érdekében.
A választási kampány során Trump 20 százalékos vámot helyezett kilátásba minden amerikai importra,
miközben az európai autóipar az elektromos hajtásra történő költséges átmenettel és az erősödő kínai versennyel küzd. Az uniós autóexport mintegy ötöde irányul az Egyesült Államokba – idézi fel a Financial Times.
Ola Kallenius, a Mercedes-Benz vezérigazgatója és az ACEA új elnöke sajtótájékoztatón elmondta: sürgős, hogy az EU teret találjon a tárgyalásokra az érkező Trump-adminisztrációval. A cégvezető szerint alaposan meg kell vizsgálni, hogy a másik fél mit akar, és a vámok egyszerű emelése válaszul csak megöli a növekedést.
Az unió már ma is 10 százalékos vámmal sújt minden autóimportot. Az Európai Bizottság tagjai jelezték, hogy készen állnak a tárgyalásokra, de a válaszcsapásokra is az esetleges amerikai vámokkal szemben. Noha a tagállamok erőteljesen lobbiznak a kereskedelmi háború ellen, Brüsszel attól tart, hogy szükség lesz a válaszra a megválasztott elnökkel szemben.
Trump első ciklusa alatt mind a két oldal több százmillió dollárnyi kereskedelmet érintő vámokat vetett ki.
Az ACEA levele emellett a Kínával fennálló feszültség csökkentését is sürgeti, miután az unió akár 45 százalékot is elérő vámokat vetett ki a kínai elektromos autókra. A lobbicsoport által a bizottságnak, az Európai Parlamentnek és mind a 27 tagállamnak elküldött levél szerint fel kell ismerni, hogy az európai prosperitás szempontjából létfontosságú a Kínával és az Egyesült Államokkal folytatott kereskedelem.
Néhány európai autógyártó ma már részben vagy egészében kínai tulajdonú. A Geely és az állami irányítású SAIC például a Mercedes részvényeinek az ötödét birtokolja. Trump többek között Németországot kritizálta, amiért Amerikába exportál autókat, de kevés járművet hoz be a tengerentúlról. Az EU 2022-ben 738 436 járművet szállított az USA-ba, de csak 271 476-ot importált.
Az európai autógyártók az Egyesült Államokban és Kínában is rendelkeznek gyárakkal, így egy háromoldalú kereskedelmi háború visszafoghatja az európai exportot. Az ACEA szerint a protekcionista vámok helyett az iparág ellenálló képességét kellene növelni, ezért
arra is kérik a bizottságot, hogy vonja vissza a szigorú kibocsátási szabályokat is.
Az elektromos autók eladásainak lassulása miatt a lobbiszervezet szerint a szabályok betartása lehetetlen. Ezért az európai gyártóknak kínai vagy amerikai cégektől kell kibocsátási krediteket vásárolniuk, vagy milliárdos bírságokat fizetniük.
Az ACEA arról is írt, hogy továbbra is támogatja a belső égésű motorral működő autók betiltását 2035-től, de ehhez nagyobb kormányzati segítségre van szükség. A szervezet adatai szerint az elmúlt évben az újonnan forgalomba helyezett autók 13 százaléka volt elektromos hajtású, szemben a 25 százalékkal, amire a szabályozók számítottak öt éve, amikor a célokat meghatározták.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.