Sürgősen segíteni kell az európai autóiparon – emelték ki az Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke által csütörtökön rendezett autóipari találkozó után a résztvevők, akik egy közös cselekvési terv készítésében is megállapodtak – közölte az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA).
A megbeszélésen, amelyet az európai autóipar globális versenyképességének megerősítése érdekében szerveztek, az európai könnyű- és nehézgépjármű-gyártó cégek vezérigazgatói jelentek meg.
A gyártók és a beszállítók azért tartják fontosnak a sürgős lépéseket, mert Európa globális versenyképességi válsága, a zéró kibocsátású járművek vártnál lassabb piaci elterjedése és a kedvező gazdasági feltételek hiánya jelentősen hátráltatja az EU előrehaladását a zéró kibocsátású mobilitási célok felé.
Az EU autóipara továbbra is teljes mértékben elkötelezett és hatalmas anyagi áldozatokat is hozott a zéró kibocsátású mobilitásra való áttérésért. Ez az átmenet azonban csak akkor lehet sikeres, ha a piac és a kereslet is támogatja. A készülő cselekvési tervnek erre az előfeltételre kell épülnie. A jelenlegi európai zöldmegállapodás ütköztetése a valóságos helyzettel nem lassít bennünket, hanem a szűk keresztmetszetek megszüntetésével és a szükséges rugalmasság bevezetésével inkább lendületet ad az átmenetnek
– mondta a találkozó után Ola Kallenius, a Mercedes-Benz vezérigazgatója, egyben az ACEA elnöke.
„A gépjárműipar átalakulása azon is múlik, hogy az üzleti élet képviselői és a politikusok egyetértsenek a folyamat során felmerülő kihívásokkal és lehetőségekkel kapcsolatban. Von der Leyen elnök asszony világosan kifejtette, hogy a bizottság törekszik a bürokrácia csökkentésére, miközben további intézkedéseket tesz a zöldátállás felgyorsítására, és ezáltal biztosítja Európa versenyképességét.
A haszongépjármű-gyártók támogatásukról biztosították az ambiciózus éghajlati célokat, de hangsúlyozták, hogy a célok önmagukban nem elegendők. Alapvető fontosságú a infrastruktúra gyors kiépítése és egyéb kedvező feltételek megteremtése is, például a keresletoldal erősítése – mutatott rá Christian Levin, a Traton és a Scania vezérigazgatója, a Haszonjárművek Tanácsának elnöke.
Az ACEA tagjai hangsúlyozták, hogy a párbeszéd sikere érdekében a jövőbeni találkozókon és megbeszéléseken aktívan be kell vonni az összes olyan gyártót és beszállítót, akiknek jelentős ipari lábnyomuk van Európában, és valamennyi tematikus munkafázisnak tükröznie kell a nehézgépjármű-szegmens egyedi nézőpontját is. Az ACEA tagjai négy tematikus munkaterületen fognak együttműködni az illetékes biztosokkal, hogy hozzájáruljanak a készülő cselekvési tervhez.
A tavaly ősszel közzétett Draghi-jelentés azt tárta fel, hogy Európa versenyképessége súlyos problémákkal küzd, amelyeket már régen el kellett volna kezdeni kezelni.
Tervekből nincs hiány, a második elnöki ciklusát töltő Von der Leyen csak egy napja mutatta be a „versenyképességi iránytű” csomagot. A program egyszerűbb és gyorsabb Európát ígért, jelentős részben a már korábban is sokat hangoztatott zöldátalakulásra építve. A bejelentés szinte egybeesett a kínai átalakulás 2024-es kapacitásépítési adatainak közlésével, amelyekből kiderül: az ázsiai ország ezen a területen lekörözte az Európai Uniót.
Kína máris megverte az EU-t, ha a varázsital a zöldenergia
Kína elképesztő ütemben hagyja maga mögött Európát az átalakulásban, a friss adatok szerint tavaly már 57 százalék volt a zöldenergia aránya a termelőkapacitásaiban. A megújuló energia felhasználásában bőven az Európai Unió előtt járnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.