Duplán örvendeztette meg részvényeseit Amerika legnagyobb autógyártója. A General Motors (GM) keddi New York-i tőzsdenyitás előtt a Wall Street várakozásait minden soron meghaladó eredményeket közölt a tavalyi negyedik negyedévéről, ugyanakkor az idei üzleti évére szóló kilátásaival is verte a konszenzust.
Mindez azt mutatja, hogy Mary Barra elnök-vezérigazgató jó döntéseket hozott, amikor az elektromos átállás erőltetett forgatókönyvét átírva, a folyamatot a piaci igényeknek megfelelően lassítva a magas profittartalmú benzines haszonjárművek (pickupok és furgonok) a városi terepjárók (SUV-k) gyártásának szinten tartását forszírozta.
Ez így marad az idei évben is, különösen amiatt is, hogy Donald Trump beiktatott új amerikai elnök maga is amerikai életérzést sugárzó benzinfaló izomautók feltétlen híve, az elektromos autókról lesújtó a véleménye, s ezt ígérete szerint az ágazat szövetségi finanszírozási támogatásában is érvényre juttatja.
A mindenkori kormánnyal szorosan együttműködő GM számára kulcsfontosságú, hogy az elektromos átállás szavakban hangoztatott kinyírása mellett hogyan alakul Trump vámpolitikája. A GM ugyanis a Mexikót és Kanadát fenyegető 25 százalékos büntetővám legnagyobb vesztese lehet, mindkét országban jelentős gyártókapacitásokkal rendelkezik.
Csettintésre hazavinni a gyártást nyilvánvalóan nem megoldás a detroiti hármak egyikének sem. A General Motors ráadásul erős kínai kitettséggel rendelkezik, ami szintén szálka Trump szemében.
Az óceán túloldalán viszont a helyi gyártók előretörése olyan szintre jutott, ami a GM-et radikális szerkezeti átalakításokra, jelentős kapacitásleépítésekre és más takarékossági lépésekre kényszerítette. Ez egyébként mély nyomot is hagyott a cég tavalyi mérlegén, méghozzá egy 4,4 milliárd dolláros költségelem formájában.
A kínai üzletág az átstrukturálásnak köszönhetően a negyedik negyedévben már ismét nyereségesen tudott működni
– hangsúlyozta újságíróknak Paul Jacobson pénzügyi igazgató, hozzátéve, hogy az éves 80 százalékos kihasználtság volt a céljuk, ehhez méretezték az átalakításokat, melyet a részükről már lezárultak, a hátramaradt ügyeket ottani partnerük, a legnagyobb kínai autógyártó, az állami SAIC fogja rendezni. Vegyesvállalatuk
márkákkal van jelen a helyi piacon. A szerkezetváltás költségeit a negyedik negyedéves mérlegében tüntette fel a GM, amely 2,5 milliárd dolláros adózás előtti nyereséget közölt ugyan a negyedéves gyorsjelentésében, de ez a leírásokat érvényesítve már 3 milliárd dolláros nettó veszteséget jelentett az eredménysoron.
Ebben már a GM-hez tartozó, robotaxizással és önvezetéssel foglalkozó Cruise üzletág félmilliárd dolláros leírása benne foglaltatik. A GM decemberben jelentette be, hogy leáll az évek során 10 milliárd dollárt felemésztő, de csak a tesztfázisig eljutó robotaxi-fejlesztések további finanszírozásával.
A GM negyedik negyedéves 47,7 milliárd dolláros bevétele (+11 százalék év/év alapon) meghaladta a 43,9 milliárd dollárról szóló elemzői várakozásokat. Az egy részvényre jutó, egyszeri tételektől szűrt negyedéves nyereség (EPS) 1,92 dollár volt, szemben az 1,89 dolláros LSEG-konszenzussal.
Ami a teljes üzleti évet illeti, a General Motors 187 milliárd dolláros bevétellel zárt (+9,1 százalék év/év alapon), felülmúlva a 183 milliárd dolláros becsléseket, ahogy a 10,60 dolláros éves korrigált részvényenkénti eredménye is túllőtt a 10,39 dolláros piaci várakozáson. A cég tiszta nyeresége a leírások miatt kereken 6 milliárd dollárra csökkent 2024-ben.
A kilátások is javultak: az autógyártó az idén 11,2 és 12,5 milliárd dollár közötti nettó nyereséget prognosztizál, ami felülmúlja az LSEG 10,8 milliárd dolláros elemzői konszenzusát. Mindez persze simán borulhat, ugyanis a terv nem számol egy fontos kockázati tényezővel: Donald Trumppal. Azaz
egyelőre nem tudnak tervezni a sokismeretlenes egyenletben. A detroiti autógyártó elektromosautó-üzletága tavaly 200 ezer villanyautó értékesítését írta elő, ennél kevesebbet, 189 ezret adtak át a kereskedőiknek A készletüket 100 naposról 70 naposra csökkentették, s üzemi szinten – azaz a beruházások nélkül – már nem veszteséges az ágazat.
Minden egybevetve viszont mínuszban vannak, s ezt az idén szeretnék 2-4 milliárd dollárra csökkenteni, de hogy honnan indulnak, azt a befektetők fantáziájára bízták. Jacobson szerint a 2 milliárd mínusz a sanszosabb. A terv 300 ezer elektromos autó leszállításáról szól – Trump terveinek ismerete nélkül. A gyorsjelentés számaira 2 százalékkal erősödött a GM árfolyama New Yorkban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.