Az új generációs autók toronymagas kínai listavezetőjét súlyos presztízsveszteség érte, a zsűri ugyanis egyetlen modelljét sem tartotta érdemesnek arra, hogy a meghirdetett 15 kategória valamelyikében a 2024-es Év autójának hirdesse ki. Pedig a Szegeden óriásgyárat építő BYD arról ismert, hogy valamennyi járműkategóriában ki tud állítani versenyzőt, modellpalettája a kisautóktól a supercarokig terjed.
Ennek ellenére nem sok, de semennyi babér sem termett a 45 modellel a piacon lévő társaságnak a kínai Car of the Year 2024 választáson, amelynek győzteseit a kínai közszolgálati televízió (CCTV) élő adásában hirdették ki. Mondjuk az eredményhirdetést lógó orral nézhették az Xpeng és a Nio vezetői is.
A kínai autóipar Oscar-díjairól immár ötödik alkalommal döntött a szakmai zsűri, amelyben helyt kapott a CATARC kutatóintézet, az autógyártói és -kereskedői szövetség, a járműszektorban dolgozó mérnökök társasága, valamint a kínai autóipar nemzetközi kereskedelmi kapcsolatait támogató tanács képviselői.
A szavazáson a 31 jelölt közül a pálmát a Chery Exlantix ET városi terepjárója (SUV) vitte el, amellyel a tervek szerint még az idén bevehetik Európa, a Közel-Kelet és Közép-Ázsia piacait. A járművet a hazai piacon Exeed Sterra ET néven forgalmazzák. Érdekesség, hogy a Chery a gépkocsi kiterjesztett hatótávolságú tölthető hibrid (EREV) modelljével aratott sikert.
Kao Hszin-hua, a Chery alelnöke ezt három tényezővel magyarázta:
Az Exlantix ET EREV változatát egy 1500 köbcentis turbós benzinmotor hajtja, amely 5,9 litert fogyaszt normál körülmények között száz kilométeren, s az üzemanyagtartálya 67 literes. Ez az elektromotorokkal kiegészülve egy tankkal és egy feltöltéssel vegyes üzemmódban 1500 kilométerre is elviszi utasait.
A második európai gyárát a szlovákiai Surányban megépítő kínai Gotion által szállított lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátorpakk 41 kilowattórás, ez önmagában 240 kilométer megtételéhez szolgáltat energiát.
A két tengelyt külön-külön elektromotor hajtja, az első 201, a hátsó 261 lóerővel repíti a kocsit, amely 4,8 másodperc alatt éri el a százas tempót. Az intelligens vezetést segítő számítógépet és a 30 szenzor felől érkező adatfolyamot két nagy teljesítményű Nvidia Orin-X csip vezérli, illetve dolgozza fel, s az asszisztencia támogatásával A-ből B-be akár térkép nélkül is elnavigálja az autót.
Az ötüléses Exlantix ET 4955 milliméter hosszú, 1975 milliméter széles és 1698 milliméter magas, tengelytávja pedig kereken 3000 milliméter. Az Exlantix ET EREV változatát hátsókerék-meghajtással és a CATL átal gyátott 31 kilowattórás akkupakkal is meg lehet rendelni Kínában.
Az univerzális autót tiszta benzines (ICE) és tisztán villanymotoros (BEV) változatban is gyártják,
az előbbit 313 és 562 lóerős kivitelben, az utóbbit pedig 77, illetve 100 kilowattórás akkumulátorcsomaggal szerelten. Az Év autóját nem is kínálják drágán, kiviteltől függően 26 175–44 100 dollár (10,3–17,4 millió forint) közötti áron már hazavihető.
A Chery az idén megkezdi a jármű exportját az Európai Unióba is, ide valószínűleg benzin-elektromos változat érkezik vagy a sima benzines erőgép, mivel a Chery elektromos autóit a novemberben öt évre szóló uniós büntetővám miatt 30,7 százalékos teherrel sújtják, míg a hibridekre és a robbanómotoros járműveikre maradt a 10 százalékos alapvám.
A Chery egyébként az Ebróval közös Barcelona melletti gyárában ősszel kezdi meg az európai piacra szánt elektromos autói összeszerelését, itt a Omoda almárka SUV-jei készülnek majd első körben.
Az Év autója 2024 nyertesei a többi kategóriában a következő modellek voltak:
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.