Április óta nem tapasztalt veszteségeket szenvedtek az európai autóipar reprezentánsai a tőzsdén Donald Trump már bejelentett vámintézkedései és a kidolgozás alatt álló vámfenyegetései hatására. A lejtmenet élére a Volkswagen és a Stellantis állt, e két cég mexikói gyáraik és az amerikai piac onnan való kiszolgálása miatt kapott hatalmas gyomrost az elnöktől a február 1-jén bevezetett 25 százalékos büntetővám formájában, ami a mexikói és kanadai járműipart különösen súlyosan érinti.
A német társaság részvényárfolyama 6,2 százalékkal zuhant hétfő délelőtt a frankfurti tőzsdén, míg az olasz-francia-amerikai Stellantis Amszterdamban jegyzett részvényei 7,3 százalékkal csúsztak mélyebbre. A Volkswagen tavaly a hivatalos mexikói statisztika szerint a 526 535 járművet exportált az Egyesült Államokba, így már érthető a befektetői aggodalom.
Csatlakozott hozzájuk a Mercedes és a BMW is, az előbbi az általános rossz hangulatban 5,3, az utóbbi 6,5 százalékos veszteséget szenvedett a tőzsdén pár óra alatt. A Mercedes inkább szolidaritásból, a bajorok pedig amiatt, hogy szintén érdekeltek Mexikóban, onnan tavaly 95 151 járművüket küldték át az északi határon megrendelőiknek.
A BMW a 2019-ben átadott, napi 500 autó összeszerelésére képes San Luis Potosi-i üzemében mintegy 3700 dolgozó készíti a luxusautókat az észak- és a latin-amerikai piacra. A hivatalos kommunikációban a BMW nem látja annyira veszélyesnek a helyzetet.
Vezérigazgatója, Oliver Zipse a múlt héten arra emlékeztetett, hogy nincs félnivalójuk, hiszen ők több járművet szerelnek össze az Egyesült Államokban, mint amennyit ott értékesítenek.
A Mercedest ugyanakkor a Daimler Truck révén közvetve is érintik büntetővámok, ugyanis a németek Mexikóban,
szerelik össze az amerikai piacra szánt s ott egyébként piacvezetőnek is számító Freightliner teherautóikat, melyekből tavaly 90 ezer körül gyártottak – döntő részüket Mexikóban. A Daimler Trucknak ráadásul az ugyancsak 25 százalékos vámmal sújtott Kanadában is van alkatrészgyártó és elosztóbázisa. A társaság árfolyama 5,8 százalékkal esett hétfő délelőtt.
A német autóipar mexikói kitettsége meglehetősen erős, a vámuniót és az alacsony munkaerőköltségeket kihasználva jobbára ide telepítették régiós gyáraikat. Több mint 330 telephelyet működtetnek Mexikóban, ebben a beszállítók és a kiszolgáló egységek is benne vannak.
A német autóipar 2023-ban 716 ezer autót gyártott Mexikóban, s most lázasan keresik, milyen megoldással tudnák a vámok miatti veszteségeiket minimalizálni. Trump szívesen látná, ha a gyártást áthelyeznék az Egyesült Államokba, de ez nem megy egyik napról a másikra, ráadásul iszonyatos költségekkel jár, Mexikót pedig szegénysorba lökhetik ezzel.
A Stiefel elemzői gyors számítást végeztek az új vámokkal, s megállapították, hogy például
a Volkswagen amerikai exportjának 65 százaléka emiatt versenyképtelenné, azaz eladhatatlanná válik.
Amerikai elkötelezettségét bizonyítandó a Volkswagen jelezte, hogy eddig 10 milliárd dollár körüli beruházást hajtott végre az Egyesült Államokban, ez a chattanoogai üzem és a Rivian elektromosautó-gyártóval közös vállalkozása között oszlik meg.
Indiai átok is sújtja a Volkswagent
A Volkswagen benyújtotta keresetét az indiai bírósághoz, amelyben a tavaly szeptemberben rá kirótt 1,4 milliárd dolláros vámfizetési kötelezettséget támadja meg. A gyanú szerint a VW pár részegységre szétszedve exportálta Indiába autóit, hogy így kedvezőbb megítélés alá essen vámszakilag. A hatóságok szerint 30-35 helyett csak 5-15 százalékos vámot fizetett ezzel a "trükkel". A VW szerint jogszerűen jártak el, a vám pedig teljesen irracionálisnak nevezték, s igazukért a végsőkig küzdeni fognak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.