A Gigafactory mellé Megafactoryt is épített a Tesla a kínai főhadiszállásán, Sanghajban. Ennek azonban csak áttételesen van köze a cég által gyártott és forgalmazott elektromos autókhoz, hiszen az ugyancsak monumentális egységben Elon Musk cége nagy kapacitású energiatárolókat szerel össze.
A létesítményben a munka élesben február 11-én, kedden reggel, rövid ünnepséget követően indul, az üzemben az utolsó simításokat már elvégezték a kivitelezők – írta a Shanghai Securities News. Nem tudni biztosan, de erősen valszínűsíthető, hogy Elon Musk is jelen lesz az avatóünnepségen, mindenesetre politikai érdekei, a kínai kapcsolatainak a zsírozása is ezt igényli az Egyesült Államok új kormányának egyik legvitatottabb és legelutasítottabb tagjától.
Aki kihasználhatná az alkalmat, hogy megnyugtassa a Donald Trump által folyamatosan vámokkal fenyegetett, majd fenyegetését egy 10 százalékos pótvám, azaz büntetővám kivetésével a napokban nyomatékosító elnök által felkavart kedélyeket. Az biztos, hogy akár elmegy Musk a gyáravatóra, akár nem, annak mindenképp fontos politikai üzenete lesz.
Az pedig morbid, de igaz, hogy az itt gyártott energiakonténereket 25 százalékos vám megfizetésével tudja csak hazavinni az USA-ba Elon Musk, Donald Trump bizalmi embere, aki ebbe a pozícióba 277 millió dollárért vásárolta be magát, ennyivel támogatta ugyanis az új elnök kampányát.
A próbaüzem az első energiakonténerek összeszerelésével február 5-én kezdődött meg, s ha minden jól megy, már az első negyedév végén full gázzal működhet a rekordidő, hét hónap alatt alatt felhúzott Megafactory. A Tesla első, Amerikán kívüli energiatároló-gyárát december végén nyilvánította késznek a kivitelező.
Az első megrendelőt már jóval korábban, a májusi első kapavágáskor köszönthették a Shanghai Lingang Economic Development Group személyében. A Tesla mérettől és teljesítménytől függően három konténeres energiatárolót készít a Megafactoryban:
Elsősorban ez utóbbira, azaz a legnagyobb energiakonténerre fókuszálnak, ezt innen fogják exportálni a világ minden tájára. Korábbi nyilatkozatuk szerint a telephelyen évi tízezer darabos mennyiségben készül majd a Megapack, ez együttesen közel 40 gigawattóra tárolókapacitást jelent.
Ez egyébként ötvenezer sanghaji lakás teljes éves energiaellátását tudná fedezni.
A Megapacknak azonban fontos biztonsági és tartalék szerepe is van, áramkimaradások esetén szünetmentes áramforrásként tudja ugyanis leadni a benne tárolt villamos energiát, s közreműködésével a kínai távvezeték-hálózat, az áramszolgáltatás kilengéseit is el lehet simítani.
Szintén nagy számban bevethető a szakaszosan áramot termelő szél- és naperőművek által generált áram tárolására, illetve a szigetszerű működést is lehetővé teszi, például ki lehet vinni a pusztába vagy a hegyekbe egy konténerszállító kamionnal, ahol alkalmi áramforrásként teljesíthet szolgálatot. Egy-egy Megapack 3 megawattórányi energiát képes magába zárni, ami nagyjából 3600 lakás áramellátásához elegendő egy órán keresztül.
A Megafactory legfontosabb beszállítója a Debrecenben hatalmas akkumulátorgyárat építő CATL lesz, ezt a sanghaji Late Post által tavaly júniusban közzétett értesülést azóta nem cáfolta senki. Mint ahogy azt sem, hogy Kína legnagyobb akkugyártójának alternatívájaként a Szegeden óriásgyárat építő BYD is szerephez juthat a FinDreams Battery nevű leányvállalata révén. Azt nem taglalták, hogy az utóbbinak tartalék szerep jut-e, vagy egy kisebb mennyiség leszállításával eleve megbízzák.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.