
Giga után jön a mega: Musk energiagyára elstartol Kínában
A Gigafactory mellé Megafactoryt is épített a Tesla a kínai főhadiszállásán, Sanghajban. Ennek azonban csak áttételesen van köze a cég által gyártott és forgalmazott elektromos autókhoz, hiszen az ugyancsak monumentális egységben Elon Musk cége nagy kapacitású energiatárolókat szerel össze.

A létesítményben a munka élesben február 11-én, kedden reggel, rövid ünnepséget követően indul, az üzemben az utolsó simításokat már elvégezték a kivitelezők – írta a Shanghai Securities News. Nem tudni biztosan, de erősen valszínűsíthető, hogy Elon Musk is jelen lesz az avatóünnepségen, mindenesetre politikai érdekei, a kínai kapcsolatainak a zsírozása is ezt igényli az Egyesült Államok új kormányának egyik legvitatottabb és legelutasítottabb tagjától.
Trump Elon Musk kínai akkukonténereit is büntetővámmal sújtja
Aki kihasználhatná az alkalmat, hogy megnyugtassa a Donald Trump által folyamatosan vámokkal fenyegetett, majd fenyegetését egy 10 százalékos pótvám, azaz büntetővám kivetésével a napokban nyomatékosító elnök által felkavart kedélyeket. Az biztos, hogy akár elmegy Musk a gyáravatóra, akár nem, annak mindenképp fontos politikai üzenete lesz.
Az pedig morbid, de igaz, hogy az itt gyártott energiakonténereket 25 százalékos vám megfizetésével tudja csak hazavinni az USA-ba Elon Musk, Donald Trump bizalmi embere, aki ebbe a pozícióba 277 millió dollárért vásárolta be magát, ennyivel támogatta ugyanis az új elnök kampányát.

A próbaüzem az első energiakonténerek összeszerelésével február 5-én kezdődött meg, s ha minden jól megy, már az első negyedév végén full gázzal működhet a rekordidő, hét hónap alatt alatt felhúzott Megafactory. A Tesla első, Amerikán kívüli energiatároló-gyárát december végén nyilvánította késznek a kivitelező.
Az első megrendelőt már jóval korábban, a májusi első kapavágáskor köszönthették a Shanghai Lingang Economic Development Group személyében. A Tesla mérettől és teljesítménytől függően három konténeres energiatárolót készít a Megafactoryban:
- a Powerwallt,
- a Powerpackot
- és a Megapackot.
Elsősorban ez utóbbira, azaz a legnagyobb energiakonténerre fókuszálnak, ezt innen fogják exportálni a világ minden tájára. Korábbi nyilatkozatuk szerint a telephelyen évi tízezer darabos mennyiségben készül majd a Megapack, ez együttesen közel 40 gigawattóra tárolókapacitást jelent.
Ez egyébként ötvenezer sanghaji lakás teljes éves energiaellátását tudná fedezni.
A Megapacknak azonban fontos biztonsági és tartalék szerepe is van, áramkimaradások esetén szünetmentes áramforrásként tudja ugyanis leadni a benne tárolt villamos energiát, s közreműködésével a kínai távvezeték-hálózat, az áramszolgáltatás kilengéseit is el lehet simítani.

Szintén nagy számban bevethető a szakaszosan áramot termelő szél- és naperőművek által generált áram tárolására, illetve a szigetszerű működést is lehetővé teszi, például ki lehet vinni a pusztába vagy a hegyekbe egy konténerszállító kamionnal, ahol alkalmi áramforrásként teljesíthet szolgálatot. Egy-egy Megapack 3 megawattórányi energiát képes magába zárni, ami nagyjából 3600 lakás áramellátásához elegendő egy órán keresztül.
A CATL nagy üzletet kötött, de a BYD sem jár rosszul
A Megafactory legfontosabb beszállítója a Debrecenben hatalmas akkumulátorgyárat építő CATL lesz, ezt a sanghaji Late Post által tavaly júniusban közzétett értesülést azóta nem cáfolta senki. Mint ahogy azt sem, hogy Kína legnagyobb akkugyártójának alternatívájaként a Szegeden óriásgyárat építő BYD is szerephez juthat a FinDreams Battery nevű leányvállalata révén. Azt nem taglalták, hogy az utóbbinak tartalék szerep jut-e, vagy egy kisebb mennyiség leszállításával eleve megbízzák.