Nyugat, környezeti problémák, nemzetiségi feszültség – ez a három dolog foglalkoztatta leginkább Oroszország lakóit az elmúlt évben. A hivatalosan is „inoagentnek”, külföldi ügynöknek nyilvánított moszkvai közvélemény-kutató-elemző szervezet, a Levada Központ felmérése szerint a megkérdezettek több mint kétharmada (69 százalék) úgy gondolja, tavaly romlott a viszony a Nyugattal, a NATO-val.
A második legrosszabb, ami Oroszország lakóival történt: a környezet kedvezőtlen irányú megváltozása (45 százalék tartja problémának). A harmadik legaggasztóbb dolog: a nemzetiségek közötti feszültségek erősödése (39 százalékos részaránnyal).
Ami 2025-öt illeti, az embereket továbbra is a Nyugattal megszakadt kapcsolatok, a NATO-val való esetleges fegyveres szembekerülés izgatják. Azonban
Két témában azonban javulást jelez a felmérés. Az első és a legmeglepőbb: a nyilvánvalóan szoros kormányellenőrzés alatt működtetett rádió, televízió és a nyomtatott sajtó tevékenysége. A válaszadók 10 százalékos többsége javulást érzékelt ezen a téren. Hasonlóképpen 4 százalékos pozitív túlsúlyt regisztráltak Oroszország nemzetközi helyzetének megerősödésében.
Meglepő az is, hogy a gazdasági gondok, a Nyugat szerint súlyosbodó, válság jellegű problémák hátrébb sorolódtak. Figyelemre méltó, hogy 2023-tól kezdődően egyfajta stabilizációt tükröznek ezek az adatsorok. Ennek a jelenségnek a magyarázatával még adósok az illetékes elemzők.
Annyi bizonyos, hogy a Nyugat elvárásaival, adataival szemben Oroszország gazdasága nem omlott össze a háború és a nyugati szankciók kettős terhe alatt sem.
Nem törtek ki éhséglázadások, a nagyvárosok lakossága nyugodt, az ellenzék aktivitása, jelentősége mind a városokban, mind a falvakban erősen korlátozott maradt.
Ennek egyik valószínű magyarázata, hogy Oroszország gazdasága – miként Kínáé is – más alapelveken nyugszik, mint a nyugatiaké, noha Moszkvában és Pekingben egyaránt „piacgazdasági elemekről” beszélnek. A Nyugat ezt nagyon nehezen érti meg. Talán azért, mert a piaci elemek olyan közegbe ágyazódnak bele, amelyet a központi hatalom, az Oroszországot és Kínát egyaránt jellemző autoriter struktúrák megléte jellemez. Oroszországban a klasszikus, „putyinizmusnak” is nevezett hatalmi struktúrák, Kínában pedig a kommunista párthatalom figyelik beavatkozásra készen a piacgazdasági elemek társadalmi-gazdasági hatásait.
A magyarázat másik fele a piacgazdaság nyitottságában, a liberalizált nemzetközi piacok mibenlétében rejlik. A mai globális viszonyok közepette hatékony gazdasági-kereskedelmi szankciók bevezetése gyakorlatilag lehetetlen. Ez teljesen világos volt már a „régebbi rendszerben”, a nyolcvanas évek változásai előtti KGST-időkben, amikor például a magyar külkereskedők is sikeresen játszották ki az akkori szankciós, tilalmi rendeleteket, az 1949-ben 15 nyugati állam által felállított híres-hírhedt Cocom-listát.
Fontos szempont az is, hogy Oroszország és Kína esetében is
a gazdasági folyamatok mögött mindig megtalálhatók a nemzetbiztonsági szempontok.
A Szovjetunió-Oroszország száz évet is meghaladó legújabb kori történelme tükrözi ezt. A múlt század korai húszas éveiben az antibolsevista fehérorosz mozgalmak, a Lenin hatalomra juttatása mögötti jéghideg számításoktól a második világháború „nagy Hármasának” – Roosevelt, Churchill és Sztálin – politikai játszmáiig, a Hirosimára és Nagaszakira irányított atombombáig, Japán kapitulációjáig, Churchill „vasfüggönyös” fultoni beszédéig, az első hidegháborúig, Reagan csillagháborús trükkjéig, a Szovjetunió széthullásáig, majd a NATO sikeres keleti terjeszkedéséig követhetők a szálak.
Oroszország gazdasági berendezkedése lehetővé teszi, hogy a bruttó hazai termék (GDP) 10-13 százalékáig költsenek a haderőre anélkül, hogy az ország gazdasági folyamatait nagymértékben megzavarnák. Moszkva most körülbelül a 10-12 százalékos felső határérték közelében. Tavaly a GDP ilyen hatalmas katonai kiadások mellett is a Nyugat átlagát legalább kétszer meghaladó tempóban nőtt.
Vlagyimir Putyin államfő szerint tavaly az ország GDP-je 3,9 százalékkal bővült,
Mihail Misusztyin kormányfő 4 százalék körülire becsülte a tavalyi növekedést. Szerinte a feldolgozóipar jó teljesítménye (évi 8 százalékos emelkedés) magyarázza a kedvező eredményt. Idén ez a tempó várhatóan visszaesik, a moszkvai kormány 2,5, a Nemzetközi Valutaalap 1,4 százalékos növekedést prognosztizál. Az Interfax által megkérdezett oroszországi közgazdászcsapat szerint 2025-ben 1,5 százalék lesz a GDP-emelkedés. Sok múlik azon, hogy sikerül-e az ukrán háborút valamilyen módon tárgyalásos úton lezárni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.