BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
BYD Jantaj

BYD: visszaestek az eladások, de meglódult az export

Januárban duplájára, 66 ezer darabra nőtt a BYD exportja, miközben szezonális hatások miatt Kínában a kereslet takaréklángra állt. Az eladási statisztikából az is látszik, hogy a tölthető hibridek térnyerése megtorpant, az elektromos autóké viszont jön felfelé.

Januárban kiengedték a gőzt a BYD-nél, és ez meg is látszott a világelső új generációs (NEV) autógyártó teljesítményén. A tavaly februárban a 120 ezres darabszámról elindított és decemberben 514,8 ezren tetőzött volumen közelébe sem ért a most januári értékesítési mennyiség. Azért tettek róla, hogy ne egy csúnya kettessel kezdődjön a statisztika, így a BYD összesen 300 538 elektromos autót és tölthető (plug-in) hibridet adott át megrendelőinek. 

BYD Xia MPV
A BYD Xia MVP volt a cég első idén bemutatott modellje / Fotó: BYD

Ez egyébként a másfélszerese az egy évvel korábbinak, de 41 százalékkal elmarad a decemberi történelmi rekordtól. Mindez persze nem jelzi azt, hogy bármilyen probléma lenne a kereslettel, csupán a szezonális hatások érvényesülnek ilyenkor. 

Szezonális hatások vetették vissza a BYD forgalmát

Aki autóra vágyott, az az év végi kiárusításkor megvette, akkor ugyanis még nem lehetett tudni, hogy meghosszabbítja-e Peking a NEV-autók vásárlási támogatását, ami átszámítva egymillió forintnyi összeget is jelentett. Nos, nemhogy meghosszabbította erre az évre, de még ki is terjesztette a jogosultak körét. 

A másik forgalomcsökkentő tényező, hogy a kínai holdújév ünnepségsorozata közepette inkább a nagy utazásokra költik a pénzüket a családok. A gyárleállásokkal tarkított, az idén január 28-án, kedden kezdődött ünnep február 4-ig tart, addig pianóra kapcsol a világ második legnagyobb gazdasága s vele együtt az autóipar.

A BYD értékesítésének megoszlása a következő volt:

  • elektromos személyautó: 125 377 darab (plusz 19 százalék év/év)
  • tölthető hibrid személyautó: 171 069 darab (plusz 79 százalék év/év)
  • elektromos haszonjármű: 4092 darab (plusz 763 százalék év/év)

Apró érdekesség, hogy a Szegeden óriásgyárat építő BYD értékesítésében a tavaly megfigyelt intenzív eltolódás a tölthető hibridek felé megállt, ezúttal 57 százalék volt a részesedésük a decemberi 60 százalék után. A trend azonban szakértők szerint az idén megfordulhat, ezt jelzi, hogy a januárt beszámítva már harmadik hónapja ad el kevesebb plug-in hibridet az előző havinál.

A januári mérlegben egy bizakodásra okot adó adat mindenképp szerepel: a BYD exportja történelmi rekordra futott, a múlt hónapban szárazföldön és vízen 66 336 járművet exportáltak. Ez 16 százalékkal több, mint a decemberi, és 83 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. 

javított

A BYD havi járműértékesítése
 

Az export felfuttatásához a BYD egyenként alkalmanként mintegy 7 ezer autót szállítani képes hajói is hozzáteszik a magukét. A flotta harmadik, január elején átadott BYD Hefei nevű óceánjárójának első útja a belgiumi Zeebrugge kikötőjébe vezet, s a terv szerint haladó, most a Jóreménység-fokot megkerülő, hongkongi zászló alatt hajózó monstrum február 17-én érkezhet meg szállítmányával Európába.

A vámok tengerében is lubickol a BYD

Az útvonalterv arról tanúskodik, hogy a BYD nem vállalja a Szuezi-csatornához vezető rövidebb, de a jemeni húszi lázadók rakétatámadásaival fenyegetett útvonallal járó kockázatokat. A libériai felségjel alatt hajózó BYD Explorer No. 1 a kínai Mejsanból Szingapúr felé tart, ahogy Zeebruggéből hazafelé tartó BYD Csangcsouval futhat össze a Vesselfinder friss adatai szerint.

BYD Jantaj
A BYD Explorer „hazajár” Zeebruggébe és Bremenhavenbe / Fotó: AFP

Tavaly a BYD konszern teljes értékesítése 4 272 145 darab volt, ami a plug-in autóiknak köszönhetően 41,3 százalékos ugrást jelentett 2023-hoz képest. A diadalmenet folytatódását több tényező is befolyásolhatja, az amerikai 100 százalékos büntetővám nem tartozik ezek közé, mivel oda a BYD nem is exportál.

A kínai villanyautókra kivetett 35,3 százalékig terjedő uniós büntetővám ellenszerét pedig a 10 százalékos alapvámmal sújtott hibridek erőteljesebb európai exportjában látják. A BYD exportja egyébként a decemberi 11 százalékról januárban 22 százalékra ugrott, nyilván erre is a kínai kereslet szezonális visszaesése a magyarázat.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.