
Kínai autógyártók: Amerika nélkül is tarolnak, már a világpiac 76 százalékát uralják
Eddig sem volt titok, hogy a kínai autógyártók vezető szerepet töltenek be az elektromos járművek terén, azonban az már nagyobb meglepetés, hogy ezt úgy sikerült elérniük, hogy egyetlen autót sem adtak el az Egyesült Államokban, a világ második legnagyobb és legjövedelmezőbb autópiacán – írja Carscoops.

Kínai autógyártók: Európában is alig vannak jelen, máshol tarolnak
A Rho Motion legfrissebb adatai szerint a kínai márkák az elektromos járművek és a plug-in hibrid (PHEV) globális piacán immár elképesztő,
76 százalékos részesedéssel rendelkeznek, köszönhetően az új területekre irányuló agresszív terjeszkedésnek. Európában piaci részesedésük országonként változik, de különösen erős növekedést értek el a világ kevésbé fejlett piacain.
Németországban, Európa legnagyobb autópiacán a kínai gyártók adták a tavaly eladott 578 ezer elektromos jármű mintegy 4 százalékát. A számok valamivel magasabbak az Egyesült Királyságban és Franciaországban, ahol a teljes elektromosjármű-eladások 7 százalékát, illetve 5 százalékát adták. Hollandiában, Svédországban, Norvégiában és Belgiumban a kínai elektromos járművek adják a piac 6 százalékát, 5 százalékát, 8 százalékát és 3 százalékát. Eközben jelenlétük még hangsúlyosabb Spanyolországban és Ausztriában, ahol a teljes elektromosjármű-eladások 10, illetve 11 százalékát birtokolják.
Magyarországon tavaly 8570 tisztán elektromos új autót adtak el, ebből 569 eladott példánnyal a kínai BYD Atto 3 került a negyedik helyre. Egyébként hazánkba még csak most törnek be az újabbnál újabb modellek.
Letarolják a fejlődő világ piacát
Európán kívül a kínai autógyártók még jelentősebb sikereknek örvendenek.
Brazíliában a 2024-ben eladott elektromos járművek és PHEV-k figyelemre méltó 82 százaléka Kínából származott.
Hasonlóképpen 77 százalékos piaci részesedéssel rendelkeznek Thaiföldön és 70 százalékossal Mexikóban. Az Indonéziába szállított elektromos és PHEV-k 75 százalékát adják, Malajziában az 52 százalékát, Nepálban a 74 százalékát és Izraelben a 64 százalékát. Ausztráliában és Új-Zélandon is népszerűek, az eladások 26 százalékát és 15 százalékát fedik le.
Ott erős Kína, ahol nincs helyi autóipar
A siker részben annak tudható be, hogy ezen országok közül sok nem rendelkezik erős helyi autóiparral, így a kínai márkák könnyebben juthatnak piaci dominanciához. Ezenkívül a kínai elektromos járműipar legalább 231 milliárd dollárnyi állami támogatásban és segélyben részesült 2009-től 2023 végéig. Ez a jelentős pénzügyi támogatás lehetővé tette, hogy a kínai elektromos járművek és PHEV-k megfizethetőbbek legyenek, mint a hagyományos autógyártóké, így versenyelőnyt biztosítanak számukra.



