A Tesla skandináviai eladásai februárban meredeken estek az egy évvel korábbihoz képest, amivel az amerikai autógyártó piaci részesedése csökkent a hétfőn közzétett regisztrációs adatok szerint. Míg Elon Musk cégének elektromos autói 2023-ban és 2024-ben még vezették az eladási listákat Norvégiában, Svédországban és Dániában, addig mára a német Volkswagen és japán Toyota mögé szorult – írja a Reuters.
Februárban az előző év azonos hónapjához képest
azaz 613, 917, valamint 509 új autóját állították forgalomba.
Pedig a három országban az autók iránti kereslet összességében nőtt, beleértve az elektromos személykocsikat is.
Elon Musk belépése a politikába, az amerikai szövetségi alkalmazottak létszámának átfogó leépítése és európai szélsőjobboldali politikai nézetek támogatása a Teslával szembeni bojkottot váltotta ki világszerte – emlékeztet a Reuters.
Norvégiában – ahol szinte minden új autó teljesen elektromos – az idén eddig eladott autókból 8,8 százalék volt Tesla, míg tavaly 18,9 százalék, 2023-ban pedig 20 százalék.
„A márka évek óta egyedülálló piaci pozíciót tölt be Norvégiában. Bizonytalan, hogy ez továbbra is így lesz-e, mert a Tesla és Elon Musk körül sok a nyugtalanság és a zaj” – közölte hétfőn a Norvég Útügyi Szövetség (OFV), egy iparági csoport.
Januárban a Tesla eladásai Németországban 60, Franciaországban pedig 63 százalékkal estek. A gyártó kínlódását a befektetők is érzik, a cég piaci kapitalizációja február végén ezermilliárd dollár alá csökkent.
A versenytársaihoz képest a Tesla járműválasztéka folyamatosan elavul. Igaz, az elmúlt két évben a Skandináviában legnépszerűbb autója, az Y modell középkategóriás SUV-jának továbbfejlesztett változatát a következő hónapokban bemutatja Európában.
Ilyas Dogru, a dán autószövetség főtanácsadója szerint egyre többen kérnek útmutatást elektromos autó vásárláshoz azzal a kitétellel, hogy Teslát biztos nem kérnek. Dogru szerint a politika negatív hatása a Teslára kifejezetten erős.
Atle Falch Tuverud, a norvég BilNytt autós szaklap főszerkesztője szerint
maga Musk vált a Tesla legnagyobb ellenségévé.
Szerinte kétségtelen, hogy az amerikai autógyártó nemcsak több jelenlegi, de potenciális ügyfeleit elveszítette.
Dogru is egyetért ezzel a kijelentéssel. A szakértő szerint a júniusig tartó időszak soka mond majd arról, hogy a fogyasztók körében mennyire marad népszerű a Tesla: egyrészt ekkor dobják piacra az újratervezett Model Y-t, másrészt árcsökkentéssel is magához csábíthat vevőket.
Még az első félévben debütálhat a Tesla olcsó villanyautója, de ennél többet gyakorlatilag nem is árult el az elektromosautó-gyártó a friss gyorsjelentésében. Ezzel viszont némi vigaszul szolgált a vártnál gyengébb eredmények láttán aggódni kezdő Tesla-részvényeseknek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.