Versenyt fut az idővel a brit kormány a British Steel megmentésére
Versenyt fut az idővel a brit kormány, hogy működésben tartsa az ország utolsó acélművét. Keddre sikerült elegendő fűtőanyagot és vasércet szerezni ahhoz, hogy ne kelljen leállítani a kohókat, amelyeket nehéz és roppant költséges lett volna újra felfűteni. Ezzel egyelőre jól halad a British Steel megmentése.

A brit parlament két háza a hétvégén fogadta el a sürgősségi törvényt, amely lehetővé tették, hogy az állam átvegye a csőd fenyegette British Steel irányítását a kínai tulajdonos Jingye Grouptól.
A kelet-angliai Scunthorpe városában működő, 2700 alkalmazottat foglalkoztató acélüzem az elmúlt években többször is tulajdonost váltott, a kínai cég 2020-ban vásárolta meg. A működtetése azonban pénzügyileg fenntarthatatlanná vált , napi 700 ezer font veszteséget termelt. (Egy font 477,8 forint.)
A British Steel megmentése nélkül nincsen brit acél
Az üzem nélkül az Egyesült Királyság kénytelen lett volna kizárólag importból fedezni az acélszükségletét, Jonathan Reynolds üzleti és kereskedelmi államtitkár szerint azonban a hazai gyártás elengedhetetlen a elavult infrastruktúra újjáépítéséhez. A politikus személyesen felügyeli az amerikai koksz és vasérc kirakodását a kikötőben, miután sikerült megállapodni az exportőrrel a szállítmány kifizetéséről.
A Reuters tudósítása szerint
úton van egy koksz- és vasércszállítmány Ausztráliából is,
így hetekre biztosítva van a kohók működése. A szállítmányokat eredetileg még a kínai tulajdonos rendelte meg, de aztán lemondott mindent, ami az üzemeltetéshez április elejétől kellett.
A következő lépés a British Steel államosítása
A hétvégén elfogadott törvény a kormány irányítása alá helyezte az acélművet, a Sky News értesülése szerint a következő várható lépés pedig az államosítás.

A brit hírtelevízió szerint nem kizárt, hogy a Jingye azért mondta le a gyártáshoz szükséges alapanyagokat, mert le akarta állítani a kohókat. A miniszterelnöki hivatal nem tudott a „szabotázsról”, de
a tárgyalások alatt világossá vált, hogy a gyártás leállítása volt a kínaiak célja.
Bár a „szabotázs” kifejezést sokan túlzásnak tartják, a British Steel ügy éles vitát robbantott ki a szigetországban arról, engedjenek-e kínai tulajdont a brit iparban. A londoni kínai nagykövetség szóvivője figyelmeztette is a brit kormány: ne „politizálják” a vitát azzal, hogy „biztonsági kérdésekkel kapcsolják össze”, és „tisztességesen, pártatlanul és megkülönböztetésmentesen járjanak el”. „Objektív tény, hogy a brit acélipari vállalatok az elmúlt években általában nehézségekkel szembesültek” – mutatott rá.
A konzervatív ellenzék is megvádolta a kormányt, hogy „túl későn” lépett az „elfuserált államosítással”, miután figyelmen kívül hagyta az acélműveket fenyegető kockázatokra vonatkozó figyelmeztetéseket.
Magánbefektetőket is keresnek a cég üzemeltetéséhez
A hétvégén elfogadott új jogszabály értelmében a miniszterek mostantól felhatalmazást kapnak arra, hogy utasítsák a British Steelt
- a scunthorpe-i üzem nyitva tartására,
- az acélgyártáshoz szükséges anyagok megrendelésére
- és a dolgozók kifizetésére.
A jogszabályt megszegőit két évig terjedő börtönbüntetés fenyegeti.
A kormány nem hozta nyilvánosságra, hogy mennyit fizetett a szükséges alapanyagokért,
emlékeztetett a BBC. A szakszervezetek szerint azonban a British Steel 2700 alkalmazottja „sokkal jobb helyzetbe” került a kabinet beavatkozásának köszönhetően.
A kormány egyelőre a cég két régi alkalmazottját bízta meg az acélmű vezetésével. Bár nem zárták ki a British Steel államosítását, potenciális magánbefektetőket is keresnek az üzemeltetés finanszírozásához.


