Versenyt fut az idővel a brit kormány, hogy működésben tartsa az ország utolsó acélművét. Keddre sikerült elegendő fűtőanyagot és vasércet szerezni ahhoz, hogy ne kelljen leállítani a kohókat, amelyeket nehéz és roppant költséges lett volna újra felfűteni. Ezzel egyelőre jól halad a British Steel megmentése.
A brit parlament két háza a hétvégén fogadta el a sürgősségi törvényt, amely lehetővé tették, hogy az állam átvegye a csőd fenyegette British Steel irányítását a kínai tulajdonos Jingye Grouptól.
A kelet-angliai Scunthorpe városában működő, 2700 alkalmazottat foglalkoztató acélüzem az elmúlt években többször is tulajdonost váltott, a kínai cég 2020-ban vásárolta meg. A működtetése azonban pénzügyileg fenntarthatatlanná vált, napi 700 ezer font veszteséget termelt. (Egy font 477,8 forint.)
Az üzem nélkül az Egyesült Királyság kénytelen lett volna kizárólag importból fedezni az acélszükségletét, Jonathan Reynolds üzleti és kereskedelmi államtitkár szerint azonban a hazai gyártás elengedhetetlen a elavult infrastruktúra újjáépítéséhez. A politikus személyesen felügyeli az amerikai koksz és vasérc kirakodását a kikötőben, miután sikerült megállapodni az exportőrrel a szállítmány kifizetéséről.
A Reuters tudósítása szerint
úton van egy koksz- és vasércszállítmány Ausztráliából is,
így hetekre biztosítva van a kohók működése. A szállítmányokat eredetileg még a kínai tulajdonos rendelte meg, de aztán lemondott mindent, ami az üzemeltetéshez április elejétől kellett.
A hétvégén elfogadott törvény a kormány irányítása alá helyezte az acélművet, a Sky News értesülése szerint a következő várható lépés pedig az államosítás.
A brit hírtelevízió szerint nem kizárt, hogy a Jingye azért mondta le a gyártáshoz szükséges alapanyagokat, mert le akarta állítani a kohókat. A miniszterelnöki hivatal nem tudott a „szabotázsról”, de
a tárgyalások alatt világossá vált, hogy a gyártás leállítása volt a kínaiak célja.
Bár a „szabotázs” kifejezést sokan túlzásnak tartják, a British Steel ügy éles vitát robbantott ki a szigetországban arról, engedjenek-e kínai tulajdont a brit iparban. A londoni kínai nagykövetség szóvivője figyelmeztette is a brit kormány: ne „politizálják” a vitát azzal, hogy „biztonsági kérdésekkel kapcsolják össze”, és „tisztességesen, pártatlanul és megkülönböztetésmentesen járjanak el”. „Objektív tény, hogy a brit acélipari vállalatok az elmúlt években általában nehézségekkel szembesültek” – mutatott rá.
A konzervatív ellenzék is megvádolta a kormányt, hogy „túl későn” lépett az „elfuserált államosítással”, miután figyelmen kívül hagyta az acélműveket fenyegető kockázatokra vonatkozó figyelmeztetéseket.
A hétvégén elfogadott új jogszabály értelmében a miniszterek mostantól felhatalmazást kapnak arra, hogy utasítsák a British Steelt
A jogszabályt megszegőit két évig terjedő börtönbüntetés fenyegeti.
A kormány nem hozta nyilvánosságra, hogy mennyit fizetett a szükséges alapanyagokért,
emlékeztetett a BBC. A szakszervezetek szerint azonban a British Steel 2700 alkalmazottja „sokkal jobb helyzetbe” került a kabinet beavatkozásának köszönhetően.
A kormány egyelőre a cég két régi alkalmazottját bízta meg az acélmű vezetésével. Bár nem zárták ki a British Steel államosítását, potenciális magánbefektetőket is keresnek az üzemeltetés finanszírozásához.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.