Teljes a káosz a sörpiacon, alumíniumtermék lett a sörből a vámháború során
A sör szép csendben felkerült arra az alumíniumhoz köthető terméklistára, amely potenciálisan 25 százalékos amerikai importvámmal sújtható. A lépést egy az amerikai kereskedelmi tárca eleinte senki által észre nem vett rendeletében rejtették el. Az amerikai fogyasztók dühösek, az európai sörfőzdék tanácstalanok.

A használt vámtarifaszám – „malátából készült sör” – minden sörre kiterjedni látszik, függetlenül attól, hogy milyen csomagolásban van: doboz, üveg vagy hordó. Ez különösen frusztráló a sörfőzdék számára, mivel az európai élelmiszer- és italexport nagy részét alacsonyabb, 20 százalékos vámmal terhelte meg Washington.
Így a sör az egyik leginkább sújtott agrártermék-élelmiszeripari kategória lett.
Az európai sörkivitel az Egyesült Államokba tavaly meghaladta az 1,1 milliárd eurót,
- a Guinness és
- a Heineken a legnépszerűbb márkák közé tartoztak.
Az export értékének körülbelül egyötöde dobozos sörként érkezik. A vámtarifaszám globálisan alkalmazandó – így még a legnagyobb exportőrök, például Mexikó is érintett, amely az amerikai sörimport több mint 60 százalékát adja.
A vámszabály változtatása bizonytalanságban tartja a cégeket: szállítsanak vagy várjanak, hátha tisztázódik a helyzet. A belga sörfőzdék, amelyek már eleve szűk nyereséghatáron működnek, tartanak egy elhúzódó vámpatthelyzettől.
Nem tudjuk, meddig lesz hatályban ez az intézkedés, és ez a bizonytalanság már most károkat okoz
– mondta Raf De Jonghe, a belga sörfőzők szövetségének (BEER) vezetője a belga Nieuwsblad napilapnak.
A sör mint alumíniumtermék
A zűrzavar fokozódására reagálva az amerikai Kereskedelmi Minisztérium pontosítást adott ki: a vám nem magára a sörre vonatkozik.
Az import sörre kivetett megemelt vám kizárólag a sörösdoboz alumíniumtartalmára vonatkozik, nem magára a sörre
– írta Jeffrey Kessler, a Kereskedelmi Minisztérium Ipari és Biztonsági Hivatalának államtitkára a Politico című lapnak. A sört többnyire alumíniumdobozokban vagy hordókban szállítják, az üveges csomagolás visszaszorulóban van. Így teljes zűrzavar van azzal kapcsolatban, hogy miként lehet a vámokat elszámolni: külön a csomagolásra és külön a beltartalomra?
Az Európai Bizottság becslése szerint Trump új, átfogó vámintézkedései – beleértve a 20 százalékos általános vámot és a külön 25 százalékos terheket az autókra, acélra és alumíniumra – az EU teljes amerikai exportjának akár 70 százalékát is érinthetik, mintegy 380 milliárd euró értékben.
Brüsszel készül a válaszlépésekre, de uniós tisztviselők hangsúlyozzák, hogy tudatosan késleltetik az intézkedések hatályba léptetését, hogy elkerüljék a pánikhangulatot – és időt nyerjenek egy esetleges tárgyalásos megoldásra. A válság az Egyesült Államokon belül is érezteti hatását. A sörösdobozok gyártásához használt alumínium nagy része Kanadából származik, az amerikai alumíniumfeldolgozók nem képesek elegendő italcsomagoláshoz szükséges ötvözetet előállítani.
Dühös fogyasztók, értetlen sörgyártók
A sörkedvelők sem maradtak csendben. A Reddit r/beer nevű fórumán – ahol közel félmillió sörrajongó gyűlt össze – meglehetősen komor a hangulat, Trump kapott apait-anyait a sör drágítása miatt. Az iparág részéről persze diplomatikusabb a hangnem.
A sör, akárcsak a bor, az Atlanti-óceán mindkét részén szeretett ital, több ezer éve része a kultúránknak
– mondta Julia Leferman, az Európai Sörfőzők Szövetségének főtitkára, amely több ezer uniós sörfőzdét képvisel. „Nehéz megértenünk, hogyan silányulhatott le alumíniumtermékké” – tette hozzá.
Donald Trump egyébként nem iszik alkoholt, mióta bátyja, Fred, aki alkoholista volt, 1981-ben szívrohamban elhunyt. Korábban egy saját vodkamárkát is piacra dobott: „Siker lepárolva” – szerepelt az üvegek címkéjén.



