Az adóoptimalizálás után a vámokkal is trükköznének a multik
A vállalatok máris elkezdtek kutatni kreatív módszerek után a Donald Trump által bevezetett vámok csökkentése érdekében, amit a könyvelő és tanácsadó cégek is segítenek. Azonban az újabb megoldások sokszor szembemennek a multinacionális cégek korábbi adóoptimalizálási gyakorlatával.

A magas vámok ellen működőképesek lehetnek olyan értékelési stratégiák, melyek lejjebb viszik az adott árucikkek árát a vámnál, ám ez évtizedek alatt kialakított gyakorlatokkal megy szembe. Mark Ludwig az RSM kereskedelmi tanácsadó vezetője a Financial Timesnak arról számolt be, hogy olyan kérdéseke kap, hogy lehetséges-e vámtervezési technikákkal egy 100 dolláros termék árát 90 dollárra, hogy az után fizessenek 25 százalékos vámot.
Ezek a vámok elkerülését célzó népszerű stratégiák
A tanácsadók szerint különösen két stratégia népszerűsége nőtt meg, miután Trump olyan iparágakat vett célba, melyek korábban alacsony vámok mellett működtek vagy vámmentesek voltak. Az egyik stratégia értelmében a szállító az importőrnek olcsón szállít, mielőtt az árrés bekövetkezne a közvetítői láncban. A másik pedig a fizetést osztja el több részletre, amiből csak az egyik vámköteles.
Például egy szeszesital-importőr nemcsak az italt veheti meg a szállítótól, de különböző marketinggel kapcsolatos szolgáltatásokat is. Mathew Mermigousis, a BDO vámokkal kapcsolatos szakértője szerint a hirdetés és marketing általában nem vámköteles, így ha azt külön lehet választani, akkor a terhek mérséklődnek.
Egy pénteki, ügyfeleknek tartott webináriumon az EY pedig azt javasolta, hogy
a termék mögött álló szellemi tulajdon lehet egy jogdíj alapja, amit lehetőleg egy különálló cégnek érdemes fizetni.
Azonban az árukat több leányvállalat között mozgató multinacionális cégek esetében ezek a stratégiák ellenkezhetnek a régóta alkalmazott adóelkerülési stratégiákkal melyek célja pont az volt, hogy az Egyesült Államokon kívüli, alacsony adókulcsú országokban keletkezzen a nyereség. Kristin Bohl, a PwC vámügyi tanácsadója szerint hagyományosan a cégek előbb foglalkoztak az adótervezéssel és csak másodjára vagy sokadjára a vámtervezéssel.
A két módszer közötti ellentmondások feloldása érdekében ezért a cégek most várhatóan felülvizsgálják működésüket, ám Andrew Siciliano a KPMG-től azért óvatosságra int, mondván a vámhatóságoknak is lehetnek kérdései, így ha a vállalatok hibáznak, az kockázatos lehet.



