BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az adóoptimalizálás után a vámokkal is trükköznének a multik

Még jóformán a tinta sem száradt meg a vámokat elrendelő papíron, a cégek már ki is játszanák azokat. A vállalatok segítségére a vámok elkerülésében ugyanazok a tanácsadók segíthetnek, akik az adóoptimalizálást tervezték.

A vállalatok máris elkezdtek kutatni kreatív módszerek után a Donald Trump által bevezetett vámok csökkentése érdekében, amit a könyvelő és tanácsadó cégek is segítenek. Azonban az újabb megoldások sokszor szembemennek a multinacionális cégek korábbi adóoptimalizálási gyakorlatával.

Customs conflict with the USA - Port of Duisburg
A vámok tervezése kulcsfontosságú lesz a cégek számára / Fotó: dpa/picture-alliance

A magas vámok ellen működőképesek lehetnek olyan értékelési stratégiák, melyek lejjebb viszik az adott árucikkek árát a vámnál, ám ez évtizedek alatt kialakított gyakorlatokkal megy szembe. Mark Ludwig az RSM kereskedelmi tanácsadó vezetője a Financial Timesnak arról számolt be, hogy olyan kérdéseke kap, hogy lehetséges-e vámtervezési technikákkal egy 100 dolláros termék árát 90 dollárra, hogy az után fizessenek 25 százalékos vámot.

Ezek a vámok elkerülését célzó népszerű stratégiák

A tanácsadók szerint különösen két stratégia népszerűsége nőtt meg, miután Trump olyan iparágakat vett célba, melyek korábban alacsony vámok mellett működtek vagy vámmentesek voltak. Az egyik stratégia értelmében a szállító az importőrnek olcsón szállít, mielőtt az árrés bekövetkezne a közvetítői láncban. A másik pedig a fizetést osztja el több részletre, amiből csak az egyik vámköteles.

Például egy szeszesital-importőr nemcsak az italt veheti meg a szállítótól, de különböző marketinggel kapcsolatos szolgáltatásokat is. Mathew Mermigousis, a BDO vámokkal kapcsolatos szakértője szerint a hirdetés és marketing általában nem vámköteles, így ha azt külön lehet választani, akkor a terhek mérséklődnek.

Egy pénteki, ügyfeleknek tartott webináriumon az EY pedig azt javasolta, hogy 

a termék mögött álló szellemi tulajdon lehet egy jogdíj alapja, amit lehetőleg egy különálló cégnek érdemes fizetni.

Azonban az árukat több leányvállalat között mozgató multinacionális cégek esetében ezek a stratégiák ellenkezhetnek a régóta alkalmazott adóelkerülési stratégiákkal melyek célja pont az volt, hogy az Egyesült Államokon kívüli, alacsony adókulcsú országokban keletkezzen a nyereség. Kristin Bohl, a PwC vámügyi tanácsadója szerint hagyományosan a cégek előbb foglalkoztak az adótervezéssel és csak másodjára vagy sokadjára a vámtervezéssel.

A két módszer közötti ellentmondások feloldása érdekében ezért a cégek most várhatóan felülvizsgálják működésüket, ám Andrew Siciliano a KPMG-től azért óvatosságra int, mondván a vámhatóságoknak is lehetnek kérdései, így ha a vállalatok hibáznak, az kockázatos lehet.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.