A vállalatok máris elkezdtek kutatni kreatív módszerek után a Donald Trump által bevezetett vámok csökkentése érdekében, amit a könyvelő és tanácsadó cégek is segítenek. Azonban az újabb megoldások sokszor szembemennek a multinacionális cégek korábbi adóoptimalizálási gyakorlatával.
A magas vámok ellen működőképesek lehetnek olyan értékelési stratégiák, melyek lejjebb viszik az adott árucikkek árát a vámnál, ám ez évtizedek alatt kialakított gyakorlatokkal megy szembe. Mark Ludwig az RSM kereskedelmi tanácsadó vezetője a Financial Timesnak arról számolt be, hogy olyan kérdéseke kap, hogy lehetséges-e vámtervezési technikákkal egy 100 dolláros termék árát 90 dollárra, hogy az után fizessenek 25 százalékos vámot.
A tanácsadók szerint különösen két stratégia népszerűsége nőtt meg, miután Trump olyan iparágakat vett célba, melyek korábban alacsony vámok mellett működtek vagy vámmentesek voltak. Az egyik stratégia értelmében a szállító az importőrnek olcsón szállít, mielőtt az árrés bekövetkezne a közvetítői láncban. A másik pedig a fizetést osztja el több részletre, amiből csak az egyik vámköteles.
Például egy szeszesital-importőr nemcsak az italt veheti meg a szállítótól, de különböző marketinggel kapcsolatos szolgáltatásokat is. Mathew Mermigousis, a BDO vámokkal kapcsolatos szakértője szerint a hirdetés és marketing általában nem vámköteles, így ha azt külön lehet választani, akkor a terhek mérséklődnek.
Egy pénteki, ügyfeleknek tartott webináriumon az EY pedig azt javasolta, hogy
a termék mögött álló szellemi tulajdon lehet egy jogdíj alapja, amit lehetőleg egy különálló cégnek érdemes fizetni.
Azonban az árukat több leányvállalat között mozgató multinacionális cégek esetében ezek a stratégiák ellenkezhetnek a régóta alkalmazott adóelkerülési stratégiákkal melyek célja pont az volt, hogy az Egyesült Államokon kívüli, alacsony adókulcsú országokban keletkezzen a nyereség. Kristin Bohl, a PwC vámügyi tanácsadója szerint hagyományosan a cégek előbb foglalkoztak az adótervezéssel és csak másodjára vagy sokadjára a vámtervezéssel.
A két módszer közötti ellentmondások feloldása érdekében ezért a cégek most várhatóan felülvizsgálják működésüket, ám Andrew Siciliano a KPMG-től azért óvatosságra int, mondván a vámhatóságoknak is lehetnek kérdései, így ha a vállalatok hibáznak, az kockázatos lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.