BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre látványosabb és kínosabb a Tesla kínai vesszőfutása

Sorozatban hetedik hónapja adtak el kevesebb, a sanghaji Gigafactoryban gyártott Teslát, mint egy évvel korábban. A Tesla hányattatásában Elon Musk politikai szerepvállalása mellett a modellpaletta avulása is nagy szerepet játszott, s az, hogy a cégnek nincs valódi ütőkártyája a kínai új generációs autógyártók által diktált versenyben.

A Tesla sanghaji, évi egymillió elektromos autó gyártására képes Gigafactoryjában újabban nem szakadnak meg a munkások, áprilisban mindössze 58 459 Model 3 szedán és Model Y városi terepjáró (SUV) hagyta el az üzem területét részben hazai, részben pedig az ázsiai megrendelők kiszolgálására – áll a Kínai Személyautó Szövetség (CPCA) havi statisztikájában.

Telsa Model Y Juniper
A Tesla Model Y felfrissített változata, a Juniper sem kecsegtet kasszasikerrel / Fotó: AFPFotó: AFP

Azt csak később közlik, hogy ebből mennyi ment exportra és mennyi marad belföldön. Ez a darabszám 6 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál, és 25,8 százalékkal marad el a márciusi, 78 828 darabos mennyiségtől. A január–április időszakban a sanghaji Tesla 231 213 járművet értékesített, ez 18,3 százalékos éves visszaesést jelent.

Folyamatos a Tesla kínai hanyatlása  

Az áprilisi mínuszos előjel egyben azt is jelenti, hogy Elon Musk cégének kínai termelése immár sorozatban hetedik hónapja csökken éves összevetésben, leképezve a Tesla globális méretekben is megfigyelhető visszaszorulását, amelynek haszonélvezői Kínában többi között

  • a BYD,
  • az Xpeng,
  • a Li Auto,
  • a Nio,
  • a Chery
  • és a Xiaomi.

Európában pedig a BMW és a Volkswagen és a Renault ér el egyre biztatóbb eredményeket az elektromos átállás értékesítési oldalán. A Tesla kínai viszontagságait jól jellemzi, hogy egyéves szinten 42 százalékkal bővülő piacon ér el egyre gyengébb eredményeket. Hozzá kell tenni, hogy ez a százalékos piacbővülési mutató tartalmazza a tölthető hibribeket (plug-in) is, velük együtt áprilisban összesen 1,14 millió új generációs autót értékesítettek Kínában.

A politika nem Elon Musk játszótere

A Tesla visszaesése globális méretekben is megfigyelhető, s nem vonatkoztatható el Elon Musk erős kritikákkal illetett politikai szerepvállalásától. A multimilliárdos üzletember Donald Trump melletti harcos kiállásával egyben csapást mért a Tesla modelljeinek keresettségére, amint azt a statisztikák is kimutatták. 

A Tesla kínai Gigafactoryjának havi értékesítése
 

Emellett a modellpaletta elöregedése, a ráncfelvarrott modellekkel való frissítése sem vezet előre, komoly impulzust nem ad a keresletnek. A Model Y SUV idén piacra dobott Juniper fantázianevű változata megdobogtatta ugyan a kínai vásárlók szívét, de annyira azért nem, hogy egymás sarkára tapossanak a megrendelések leadásakor. A Bloomberg emlékeztet arra, hogy 

a Tesla első negyedévi eladásai világszerte hároméves mélypontra zuhantak. 

Franciaországban áprilisban a Tesla mindössze 863 új járművet regisztrált, még úgy is, hogy a Junipert bevezették a piacra. Ausztráliában a Tesla áprilisban csupán ötszáz járművet értékesített, ami 76 százalékos csökkenés az előző évihez képest egy olyan piacon, ahol a verseny az ambiciózus kínai villanyautó-márkákkal egyre élesebb, derült ki az Electric Vehicle Council adataiból.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.