Egyre látványosabb és kínosabb a Tesla kínai vesszőfutása
A Tesla sanghaji, évi egymillió elektromos autó gyártására képes Gigafactoryjában újabban nem szakadnak meg a munkások, áprilisban mindössze 58 459 Model 3 szedán és Model Y városi terepjáró (SUV) hagyta el az üzem területét részben hazai, részben pedig az ázsiai megrendelők kiszolgálására – áll a Kínai Személyautó Szövetség (CPCA) havi statisztikájában.

Azt csak később közlik, hogy ebből mennyi ment exportra és mennyi marad belföldön. Ez a darabszám 6 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál, és 25,8 százalékkal marad el a márciusi, 78 828 darabos mennyiségtől. A január–április időszakban a sanghaji Tesla 231 213 járművet értékesített, ez 18,3 százalékos éves visszaesést jelent.
Folyamatos a Tesla kínai hanyatlása
Az áprilisi mínuszos előjel egyben azt is jelenti, hogy Elon Musk cégének kínai termelése immár sorozatban hetedik hónapja csökken éves összevetésben, leképezve a Tesla globális méretekben is megfigyelhető visszaszorulását, amelynek haszonélvezői Kínában többi között
- a BYD,
- az Xpeng,
- a Li Auto,
- a Nio,
- a Chery
- és a Xiaomi.
Európában pedig a BMW és a Volkswagen és a Renault ér el egyre biztatóbb eredményeket az elektromos átállás értékesítési oldalán. A Tesla kínai viszontagságait jól jellemzi, hogy egyéves szinten 42 százalékkal bővülő piacon ér el egyre gyengébb eredményeket. Hozzá kell tenni, hogy ez a százalékos piacbővülési mutató tartalmazza a tölthető hibribeket (plug-in) is, velük együtt áprilisban összesen 1,14 millió új generációs autót értékesítettek Kínában.
A politika nem Elon Musk játszótere
A Tesla visszaesése globális méretekben is megfigyelhető, s nem vonatkoztatható el Elon Musk erős kritikákkal illetett politikai szerepvállalásától. A multimilliárdos üzletember Donald Trump melletti harcos kiállásával egyben csapást mért a Tesla modelljeinek keresettségére, amint azt a statisztikák is kimutatták.

Emellett a modellpaletta elöregedése, a ráncfelvarrott modellekkel való frissítése sem vezet előre, komoly impulzust nem ad a keresletnek. A Model Y SUV idén piacra dobott Juniper fantázianevű változata megdobogtatta ugyan a kínai vásárlók szívét, de annyira azért nem, hogy egymás sarkára tapossanak a megrendelések leadásakor. A Bloomberg emlékeztet arra, hogy
a Tesla első negyedévi eladásai világszerte hároméves mélypontra zuhantak.
Franciaországban áprilisban a Tesla mindössze 863 új járművet regisztrált, még úgy is, hogy a Junipert bevezették a piacra. Ausztráliában a Tesla áprilisban csupán ötszáz járművet értékesített, ami 76 százalékos csökkenés az előző évihez képest egy olyan piacon, ahol a verseny az ambiciózus kínai villanyautó-márkákkal egyre élesebb, derült ki az Electric Vehicle Council adataiból.


