BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tömeges elbocsátásba kezd a Volvo – nagy átszervezés készül az autógyártónál

A Volvo Cars radikális átalakításba kezd: 18 milliárd koronás költségcsökkentési programot indított, 3000 munkahely megszüntetésével és globális gyártási fókuszváltással. A cég visszahívta korábbi vezérét, Hakan Samuelssont, hogy stabilizálja a vállalatot a vámháborúk és a lanyhuló elektromosautó-kereslet közepette. A cél: visszatérés az amerikai gyártás megerősítéséhez és a kínai piac meghódítása.

A svédországi székhelyű Volvo Cars hétfőn bejelentette, hogy mintegy 3000 munkahelyet szüntet meg világszerte, ami elsősorban irodai pozíciókat érint. A döntés a vállalat átfogó, 18 milliárd svéd koronás (671 milliárd forint) költség- és készpénz-megtakarítási programjának része, melyet április végén indított el a kínai Geely Holding tulajdonában álló autógyártó.

Tömeges elbocsátásba kezd a Volvo – nagy átszervezés készül az autógyártónál
Tömeges elbocsátásba kezd a Volvo – nagy átszervezés készül az autógyártónál / Fotó: Bing Guan

A leépítések körülbelül 15 százalékát teszik ki a Volvo irodai dolgozói létszámának, és főként Svédországot érintik. A vállalat közleménye szerint mintegy 1200 alkalmazotti pozíciót szüntetnek meg az országban, továbbá ezer tanácsadói (külsős) állást is megszüntetnek, a fennmaradó létszámcsökkentés más globális piacokat érint.

A most bejelentett lépések nehéz, de szükséges döntések. Ezek révén egy erősebb és ellenállóbb Volvo Cars épülhet

idézte Hakan Samuelssont, a vállalat elnök-vezérigazgatóját a Bloomberg. Hozzátette: „Az autóipar nehéz időszakon megy keresztül. Javítanunk kell a készpénztermelésünkön és strukturálisan csökkentenünk kell a költségeinket, miközben továbbra is biztosítjuk a jövőnkhöz szükséges tehetségek fejlődését”. A megszorítások bejelentésével egy időben a Volvo visszavonta pénzügyi előrejelzéseit 2025-re és 2026-ra, elsősorban az autóipart érintő növekvő vámkockázatok miatt.

Minden az EU és az Egyesült Államok vámmegállapodásán múlik

Az autóipart különösen érzékenyen érinti a globális kereskedelmi feszültségek alakulása. Az erősen globalizált beszállítói láncok és az észak-amerikai gyártási kapacitások súlyosbítják a helyzetet. Az Egyesült Államok korábbi elnöke, Donald Trump májusban azzal fenyegetőzött, hogy június elejétől 50 százalékos vámot vet ki az EU-ból érkező autóimportra, ami jelentős zuhanást idézett elő az európai autógyártók tőzsdeindexeiben. Azóta a tervezett intézkedés bevezetését július 9-re halasztotta, miután egyeztetett Ursula von der Leyennel, az Európai Bizottság elnökével.

Jelenleg az EU már így is 25 százalékos amerikai vámokkal szembesül az acél, alumínium és autóimport terén, miközben az egyéb áruk többségére 10 százalékos vámot vetnek ki.

Noha a Volvo Cars továbbra is elkötelezett amellett, hogy hosszú távon teljesen elektromosautó-gyártóvá váljon, szeptemberben bejelentette: a piaci bizonytalanságok miatt elhalasztja korábbi célkitűzését, miszerint kizárólag elektromos járműveket értékesítene a közeljövőben. A vállalat pragmatikusabb és rugalmasabb megközelítést sürget a lanyhuló kereslet miatt. A mostani lépések tehát nem csupán költségcsökkentést szolgálnak, hanem a Volvo stratégiájának újrapozicionálását is tükrözik egy gyorsan változó globális környezetben.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.